Produktivní kultura vyučování a učení
- Kód projektu
- GA20-13038S
- Období řešení
- 1/2020 - 12/2022
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Spolupracující organizace
-
Západočeská univerzita v Plzni
- Odpovědná osoba doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.
Navrhovaný projekt pokračuje v didaktickém zkoumání výuky zaměřeném na zdůvodněné hodnocení její kvality a následně na podporu zlepšování výuky ve vzdělávací praxi. Teorie a výzkumný design systematicky navazuje na poznatky výzkumného týmu z dřívějších projektů GAČR. Proto projekt směřuje k zaplňování dříve zjištěných “slepých míst” v poznávání vztahů mezi kvalitami determinant učebního prostředí ve výuce a rozvíjením žákovského porozumění vzdělávacímu obsahu. Cílem projektu je didakticky analyzovat funkční souvislosti mezi klíčovými determinantami, které spolurozhodují o kvalitě výuky, způsobem interakcí žáků se vzdělávacím obsahem v učebním prostředí a reálně zjistitelnými stavy mentálních schémat žáků podmiňujících žákovské porozumění vzdělávacímu obsahu a dorozumění se o něm. Cílem v aplikační oblasti je pokračovat v rozvoji metodologie a metodiky hodnocení přínosu výukových situací pro žákovské učení. Hlavními výstupy projektu budou monografie a článek v odborném impaktovaném časopisu.
Cíle udržitelného rozvoje
Masarykova univerzita se hlásí k cílům udržitelného rozvoje OSN, jejichž záměrem je do roku 2030 zlepšit podmínky a kvalitu života na naší planetě.
Publikace
Počet publikací: 15
2022
-
Jasnost a strukturovanost jako odpověď na problém snížené kognitivní efektivity: sčítání přirozených čísel s přechodem přes desítku.
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, vydání: 1. vydání, rok: 2022, počet stran: 24 s.
-
Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
Studia Paedagogica, rok: 2022, ročník: 27, vydání: 3, DOI
-
Obtíže žáka se sníženou kognitivní efektivitou a dysgrafickými problémy při násobení a jejich kompenzace
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách, vydání: 1. vydání, rok: 2022, počet stran: 16 s.
-
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách
Rok: 2022, počet stran: 400 s.
-
Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách
Rok: 2022, vydání: 1., elektronické vyd.
2021
-
(Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: proč si navzájem nerozumíme?
Studia paedagogica, rok: 2021, ročník: 26, vydání: 3, DOI
-
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens
Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven, vydání: Vyd. 1., rok: 2021, počet stran: 11 s.
-
Children with reduced cognitive efficiency and addition of natural numbers up to 20. A case study.
Revija za elementarno izobraževanje / Journal of Elementary Education, rok: 2021, ročník: 14, vydání: 2, DOI
-
K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí
Orbis scholae, rok: 2021, ročník: 15, vydání: 1, DOI
-
Kognitivní aktivizace ve výuce: systematická mapující studie
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích