Klíčová kompetence (nejen) pro umělecké obory v evropském kurikulu: analytické vysvětlení
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2022 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Studia Paedagogica |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/33384/28551 |
| Doi | https://doi.org/10.5817/SP2022-3-1 |
| Klíčová slova | cultural awareness and expression; competence; literacy; educational objective; expression; reflection; creativity |
| Popis | V článku je teoreticky analyzována klíčová kompetence kulturní povědomí a vyjadřování scílem objasnit její strukturu a charakterizovat způsoby její realizace ve vzdělávací praxi. Důraz je kladen na kreativní povahu této kompetence a na její vztah k poznávacím procesům. Z toho vyplývá úzká vazba této kompetence na kulturní obsah, bez kterého ji nelze rozvíjet. S oporou o historický vývoj pojmu exprese vefilozofii a v estetice je navržen teoretický model pro vysvětlování kreativních postupů vedoucích k rozvoji této klíčové kompetence v kontextu historického vývoje kultury. Na základě tohoto modelu jsou diskutovány možnosti alimity zkoumání ahodnocení projevů kompetence kulturní povědomí a vyjadřování ve vzdělávací praxi. |
| Související projekty: |