Instrumentation of students’ experience through the active content of science: from epistemic contact to idealizations and back again in school classrooms.
| Název česky | Instrumentace zkušenosti žáků prostřednictvím aktivního obsahu vědy: od epistemického kontaktu k idealizacím a zpět |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2024 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | International Journal of Science Education |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | Odkaz na článek |
| Doi | https://doi.org/10.1080/09500693.2024.2415096 |
| Klíčová slova | Epistemic contact; instrumentation of experience; content transformation |
| Popis | Článek představuje hloubkové zkoumání procesu instrumentace zkušeností v kontextu vyučování a učení ve školách. Zaměřujeme se na roli kulturních instrumentů, jako jsou vědecké nástroje a praktiky, při zprostředkování lidského poznání a přetváření zkušeností žáků do aktivního vědeckého obsahu. Studie vychází z konceptů dvojí mediace a interakce mezi denotativními a expresivními aspekty poznání. Naším cílem je:(1) charakterizovat proces instrumentace studentských zkušeností do aktivního vědeckého obsahu ve výuce a (2) navrhnout teoreticky konzistentní model instrumentace zkušenosti pro mikroanalýzu procesů vyučování a učení, založený na konceptu transformace obsahu. Navrhujeme mikroúrovňový model pro analýzu instrumentace zkušenosti ve vzdělávacích kontextech, který zdůrazňuje interakci mezi subjektivními, intersubjektivními a objektivními modalitami obsahu. Tento model je propojen s Kvaszovou typologií kulturní geneze ve vědě a její operacionalizací prostřednictvím pěti epistemických kategorií (např. kognitivní prostupnost imaginace). Operační ukotvení těchto kategorií je ilustrováno na příkladech didaktických kazuistik. Tento model slouží k mikroanalýze transformací obsahu během vyučování a učení, a prostřednictvím pozorování výuky a analytické reflexe tak přispívá ke zlepšování kvality vzdělávání. |
| Související projekty: |