Zeměpis se zaměřením na vzdělávání
Bakalářské studium v prezenční formě.
Program je možné studovat pouze v kombinaci s jiným programem.
Co se naučíte
Geografie je vědou o Zemi, lidech a prostoru. Během studia porozumíte tomu, co se děje okolo vás, a jak dění na Zemi ovlivňuje život lidí. Geografie je užitečná, neboť popisuje a prozkoumává zajímavá místa a navrhuje opatření, která jsou prospěšná lidem i přírodě. Během studia si budeme klást následující otázky a společně na ně hledat odpovědi: Co to je? Kde to je? Jaké to je? Proč je to tam? Jak to vzniklo? Jaký a na co to má vliv? Jak se to bude pravděpodobně vyvíjet dál? A zejména pak: Jak by to mělo být uzpůsobeno ve prospěch člověka a přírody?
Informace a data potřebné k zodpovězení uvedených otázek se naučíte samostatně získávat a zpracovávat pomocí geografických informačních systémů (GIS) i dalších metod a softwarů. Specifikem studia je velký podíl práce v terénu, a to jak přímo v Brně, tak v jeho blízkém okolí, regionech Česka, v blízkém i vzdáleném zahraničí – pěšky, na kole i formou expedice. Záleží jen na vás, co si zvolíte.
Při své práci budete využívat mapy, GPS, dron, specializovaná měřidla atd. Cílem studia je, abyste získané geografické znalosti a dovednosti zajímavým a tvůrčím způsobem předávali žákům a studentům ve školní praxi.
Během studia na katedře geografie se budete moci zapojovat do výzkumných projektů katedry, účastnit se sportovních akcí, ale také vyjet na zahraniční pobyty po celém světě.
Je studium programu pro vás?
Jak poznáte, že studium zeměpisu se zaměřením na vzdělávání je pro vás to pravé? Odpovězte „ano“ na následující otázky.
- Chcete myslet v souvislostech o tom, co se děje kolem vás?
- Baví vás pracovat v terénu?
- Máte rádi moderní technologie?
- Jste kreativní a baví vás improvizovat?
- Chcete být v budoucnu učitelem nebo učitelkou?
„Geografické myšlení - cesta k trvalé udržitelnosti.“
„Jsem rád, že jsem začal studovat zeměpis právě na pedagogické fakultě v Brně, protože výuka je tady hodně praktická, nutí nás přemýšlet v širokých souvislostech, na terénních praxích jsme navštívili zajímavá místa a vyzkoušeli si na vlastní kůži, jak geografové pracují. Moto katedry zeměpisu totiž je „Příroda je laboratoří geografa“. Výuku zajišťují výborní pedagogové, kteří umí velmi dobře a zajímavě předat své vědomosti studentům. Navíc jsou všichni připraveni studentům jakkoliv pomoci, cokoliv zkonzultovat a je vidět, že je jejich práce a způsob, jakým ji vykonávají, baví, a to je velmi nakažlivé. Výjimkou nejsou ani externisté, kteří ke studentům přistupují jako k budoucím učitelům.“
Vít Malovec
student programu
Praxe
Studium učitelství geografie je rozděleno do tří hlavních bloků – kartografie a GIS, fyzická geografie a socioekonomická geografie. Každý z těchto bloků je ukončen týdenní terénní praxí, na které načerpáte řadu odborných znalostí, ale také budete mít možnost lépe poznat vaše spolužáky i vyučující. Během studia absolvujete i terénní praxi v zahraničí. Do terénu se však dostanete i v rámci volitelných předmětů – blíže můžete podívat na známá i méně známá místa v Brně a jeho blízkém okolí. Vždyť krajina je pro geografa laboratoří!
V rámci pedagogicko-psychologického modulu absolvujete učitelské praxe ve školách.
Chcete vědět víc?
Informace o studiu jsou zveřejněny na webových stránkách Pedagogické fakulty MU: http://www.ped.muni.cz/ a Katedry geografie PdF MU: https://katedry.ped.muni.cz/geografie/
Uplatnění absolventů
Jako absolvent studijního programu „Zeměpis se zaměřením na vzdělávání“ budete odborníkem na škálu geografických témat – např. zemětřesení, sopečná činnost, počasí a podnebí, urbanizace, zemědělství, průmysl, doprava, obchod, migrace apod. S pomocí moderních přístrojů (GPS, půdní sondy, konduktometr ad.) budete získávat vlastní geografická data a zpracovávat je pomocí geografických informačních systémů. Budete tvořit vlastní mapy či hodnotit snímky z družic. Budete mít široké povědomí o vztazích mezi jednotlivými složkami krajiny a o dopadech lidské činnosti na dění okolo vás. Veškeré teoretické znalosti si budete ověřovat při práci v terénu a učit se je tvůrčím způsobem předávat žákům a studentům.
Studium vás připraví na předávání těchto informací při povolání asistenta pedagoga žákům na základních školách, můžete působit vědecko-popularizačních centrech, střediscích volného času, v cestovním ruchu či v institucích státní správy se zaměřením na oblast vzdělávání.
Podmínky přijetí
Údaje z předchozího přijímacího řízení (přihlášky 1. 11. 2023 – 29. 2. 2024)
Kritéria hodnocení
Podmínky a kritéria přijetí ke studiu na PdF MU pro rok 2024/2025
Možnosti studia
Sdružené studium
V rámci sdruženého studia má uchazeč možnost věnovat hlavní část studia (120 kreditů) jednomu studijnímu programu, který si doplní dalším – tzv. vedlejším (60 kreditů). Student se zapisuje do studijního programu, ve kterém absolvuje hlavní studium, na vysokoškolském diplomu má potom programy uvedeny oba dva. Výjimkou jsou programy směřující k profesi učitele, kde jsou oba předměty studia rovnocenné a závěrečnou práci je možné psát v rámci libovolné aprobace.
Kombinace s programy z Pedagogické fakulty
-
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Dějepis se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Fyzika se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Chemie se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Matematika se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Přírodopis se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta -
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta
-
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Dějepis se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Fyzika se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Chemie se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Matematika se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Přírodopis se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání -
Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání
Kombinace s programy z Fakulty sportovních studií
-
Tělesná výchova a sport – Fakulta sportovních studií, prezenční studium
+ Zeměpis se zaměřením na vzdělávání
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
Sdružené studium
Kombinace s programy z Pedagogické fakulty
Informace o studiu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | bakalářský | |
Forma | prezenční | ano |
kombinovaná | ne | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ne |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ano | |
Doba studia | 3 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail na
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Zeměpis se zaměřením na vzdělávání? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|