Proč vede preference tematických vztahů mezi kategoriemi ke spontánnímu vyprávění příběhu?

Autoři

KRÁSA Jan FERULÍKOVÁ Lucie ČAPKOVÁ Lenka

Rok publikování 2023
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Předkládaná úvaha vychází z okrajového jevu zachyceného při výzkumu vybraných kognitivních procesů 82 předškoláků. Ve výzkumu ontogeneze myšlení se rozlišují dva základní typy myšlení: tematické a taxonomické. Tematické myšlení je to, které mezi posuzovanými kategoriemi preferuje situační, praktické či názorné vztahy. V úkolu nucené volby (forced choice task) vybere toto myšlení do stejné skupiny např. sekeru, pilu i poleno, protože sekera seká poleno a pila poleno řeže. Taxonomické myšlení preferuje vztahy nadřazenosti, souřadnosti a podřazenosti a v úkolu nucené volby by vybralo jen sekeru a pilu, protože to jsou nástroje. Zatímco taxonomické myšlení vedlo u předškoláků k téměř identickým výsledkům, tematické myšlení bylo mnohem více jedinečné. Zatímco taxonomické myšlení dokáže abstrahovat od všech jiných vztahů a dobrat se tak k jediné správné odpovědi, tematické myšlení se naopak noří do osobní zkušenosti a vede ke zcela nečekaným vhledům do myšlení předškolních dětí. Maximem takového ponoření se do tematických vztah mezi posuzovanými předměty bylo vyprávění příběhů: osobních, a dokonce i fiktivních. Příspěvek krátce představí historii výzkumu obou typů myšlení, pokusí se analyzovat především tematické myšlení a navrhne model vztahu tematického myšlení k narativnímu modu myšlení.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.