Tělesná výchova a výchova ke zdraví
Držení těla a funkční stav pohybového aparátu u dětí ve věku 6–8 let: případová studie
Monografie se zaměřuje na držení těla dětí ve věku 6–8 let, konkrétně na období těsně před nástupem do základní školy a v prvních dvou ročnících školní docházky. V šesti případových studiích se zaměřujeme na kvalitu držení těla, funkční stav vybraných svalů a svalových skupin sledovaných dětí a jejich pohybový režim. K vyšetření podpůrně pohybového systému využíváme pohledových metod a funkčního svalového testu podle Jandy, a dále používáme pozorování, rozhovor, dotazníkové šetření a další metody. Výsledky původního výzkumu přinášejí podrobné poznatky o držení těla, stavu pohybového aparátu a o pohybovém režimu dětí ve škole i mimo ni, které se z části odlišují od výsledků jiných autorů.
Svazek 4
Rok vydání 2021
ISBN 978-80-280-0164-3
The Attitudes of Elementary School Teachers to Eating Disorders
Publikace je zaměřená na výzkum postojů učitelů vyučujících předmět výchova ke zdraví či ekvivalent tohoto předmětu na 2. stupni základních škol. V teoretické části je tato problematika začleněná do širšího kontextu. Vymezena je tematika poruch příjmu potravy a faktory podílející se na vzniku těchto poruch ve vývojových etapách dětství a dospívání. Následně je popsána prevence rizikového chování se zaměřením na roli školy a učitelů v primární prevenci poruch příjmu potravy. Představeny jsou možnosti rozpoznání poruch příjmu potravy učitelem a také eventuality chování učitele k žákovi při podezření na poruchu příjmu potravy. Kniha se dále orientuje na problematiku postojů. Rovněž jsou uvedeny související domácí a zahraniční výzkumy, jejichž prostřednictvím je ilustrován současný stav zkoumané problematiky.
Z teoretické části publikace plyne výzkumný problém, kterým je zjištění postojů učitelů k problematice poruch příjmu potravy. Hlavní výzkumnou metodou je sémantický diferenciál uplatněný na souboru 166 učitelů základních škol z různých regionů České republiky. Doplňující metodou jsou polostrukturované rozhovory s některými učiteli tohoto souboru. Těžištěm publikace jsou nové poznatky o postojích učitelů základních škol k problematice poruch příjmu potravy. Výsledky jsou analyzovány z hlediska aprobace učitelů, pohlaví, věku a délky pedagogické praxe. V závěru knihy jsou shrnuty nejdůležitější poznatky a náměty i doporučení pro prevenci poruch příjmu potravy v pedagogické praxi. Získané poznatky mohou být platné i v zahraničním školství.
Svazek 3
Rok vydání 2020
ISBN 978-80-210-9802-2
Integrating Physical Education and Geography
A Case Study of the Czech Republic, Slovenia and Denmark
Publikace „Integrating Physical Education and Geography“ je výstupem činnosti mezinárodní sítě C.A.L.M.A.Z, která se zabývá interdisciplinární spoluprací zeměpisu a TV. Autory publikace jsou zástupci univerzitních pracovišť v České republice, Slovinsku a Dánsku. Cílem publikace je představit, jak participující státy přistupují v jejich kurikulu ke kooperaci ve výuce zeměpisu a TV. Na tuto kooperaci je nahlíženo ze dvou hledisek – prostřednictvím komparace kurikulárních dokumentů je zjištěno, jestli a jak je tato kooperace zakotvena v teoretické rovině. Výsledky dotazníkového šetření s učiteli pak představují sondu do realizační formy kurikula. V závěru jsou diskutovány možné přístupy k integraci z pohledu kurikula jednotlivých států a jsou doplněny praktickými ukázkami.
Svazek 2
Rok vydání 2016
ISBN 978-80-210-8518-3
Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy
Zdraví je jedním z nejvýznamnějších předpokladů kvalitního lidského života. Kniha se proto zabývá výchovou ke zdraví a v úvodních kapitolách přináší aktuální informace o životním stylu školáků, obsahu vzdělávání v této oblasti a edukačním programu Pohyb a výživa. Těžiště knihy představuje výsledky dvouletého výzkumu zaměřeného na utváření pohybového a výživového režimu žáků na 1. stupni ZŠ. Kvantitativní část výzkumu je orientována na popis obecných trendů ve vzdělávacím procesu a kvalitativní část je zacílena na zjištění metod, forem a intervencí, které školy při utváření pohybového a výživového režimu žáků uplatňují. V závěru publikace jsou nastíněny perspektivy implementace dané tematiky do obsahu základního vzdělávání, a to včetně přípravného kurikula učitelů 1. stupně ZŠ.
Svazek 1
Rok vydání 2016
ISBN 978-80-210-8463-6