Tělesná výchova a výchova ke zdraví


 

Bez popisku

Hana Šeráková

ONLINE

Držení těla a funkční stav pohybového aparátu u dětí ve věku 6–8 let: případová studie

Monografie se zaměřuje na držení těla dětí ve věku 6–8 let, konkrétně na období těsně před nástupem do základní školy a v prvních dvou ročnících školní docházky. V šesti případových studiích se zaměřujeme na kvalitu držení těla, funkční stav vybraných svalů a svalových skupin sledovaných dětí a jejich pohybový režim. K vyšetření podpůrně pohybového systému využíváme pohledových metod a funkčního svalového testu podle Jandy, a dále používáme pozorování, rozhovor, dotazníkové šetření a další metody. Výsledky původního výzkumu přinášejí podrobné poznatky o držení těla, stavu pohybového aparátu a o pohybovém režimu dětí ve škole i mimo ni, které se z části odlišují od výsledků jiných autorů.

Svazek 4
Rok vydání
 2021
ISBN 978-80-280-0164-3


 

Bez popisku

Lenka Adámková

ONLINE

The Attitudes of Elementary School Teachers to Eating Disorders

Publikace je zaměřená na výzkum postojů učitelů vyučujících předmět výchova ke zdraví či ekvivalent tohoto předmětu na 2. stupni základních škol. V teoretické části je tato problematika začleněná do širšího kontextu. Vymezena je tematika poruch příjmu potravy a faktory podílející se na vzniku těchto poruch ve vývojových etapách dětství a dospívání. Následně je popsána prevence rizikového chování se zaměřením na roli školy a učitelů v primární prevenci poruch příjmu potravy. Představeny jsou možnosti rozpoznání poruch příjmu potravy učitelem a také eventuality chování učitele k žákovi při podezření na poruchu příjmu potravy. Kniha se dále orientuje na problematiku postojů. Rovněž jsou uvedeny související domácí a zahraniční výzkumy, jejichž prostřednictvím je ilustrován současný stav zkoumané problematiky.
Z teoretické části publikace plyne výzkumný problém, kterým je zjištění postojů učitelů k problematice poruch příjmu potravy. Hlavní výzkumnou metodou je sémantický diferenciál uplatněný na souboru 166 učitelů základních škol z různých regionů České republiky. Doplňující metodou jsou polostrukturované rozhovory s některými učiteli tohoto souboru. Těžištěm publikace jsou nové poznatky o postojích učitelů základních škol k problematice poruch příjmu potravy. Výsledky jsou analyzovány z hlediska aprobace učitelů, pohlaví, věku a délky pedagogické praxe. V závěru knihy jsou shrnuty nejdůležitější poznatky a náměty i doporučení pro prevenci poruch příjmu potravy v pedagogické praxi. Získané poznatky mohou být platné i v zahraničním školství.

Svazek 3
Rok vydání
2020
ISBN 978-80-210-9802-2


 

Bez popisku

Petr Vlček, Tatjana Resnik Planinc, Hana Svobodová, Søren Witzel Clausen et al.

ONLINE

Integrating Physical Education and Geography

A Case Study of the Czech Republic, Slovenia and Denmark

Publikace „Integrating Physical Education and Geography“ je výstupem činnosti mezinárodní sítě C.A.L.M.A.Z, která se zabývá interdisciplinární spoluprací zeměpisu a TV. Autory publikace jsou zástupci univerzitních pracovišť v České republice, Slovinsku a Dánsku. Cílem publikace je představit, jak participující státy přistupují v jejich kurikulu ke kooperaci ve výuce zeměpisu a TV. Na tuto kooperaci je nahlíženo ze dvou hledisek – prostřednictvím komparace kurikulárních dokumentů je zjištěno, jestli a jak je tato kooperace zakotvena v teoretické rovině. Výsledky dotazníkového šetření s učiteli pak představují sondu do realizační formy kurikula. V závěru jsou diskutovány možné přístupy k integraci z pohledu kurikula jednotlivých států a jsou doplněny praktickými ukázkami.

Svazek 2
Rok vydání
2016
ISBN 978-80-210-8518-3


 

Bez popisku

Jiří Havel, Marcela Janíková, Vladislav Mužík, Leona Mužíková 

ONLINE

Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy

Zdraví je jedním z nejvýznamnějších předpokladů kvalitního lidského života. Kniha se proto zabývá výchovou ke zdraví a v úvodních kapitolách přináší aktuální informace o životním stylu školáků, obsahu vzdělávání v této oblasti a edukačním programu Pohyb a výživa. Těžiště knihy představuje výsledky dvouletého výzkumu zaměřeného na utváření pohybového a výživového režimu žáků na 1. stupni ZŠ. Kvantitativní část výzkumu je orientována na popis obecných trendů ve vzdělávacím procesu a kvalitativní část je zacílena na zjištění metod, forem a intervencí, které školy při utváření pohybového a výživového režimu žáků uplatňují. V závěru publikace jsou nastíněny perspektivy implementace dané tematiky do obsahu základního vzdělávání, a to včetně přípravného kurikula učitelů 1. stupně ZŠ.

Svazek 1
Rok vydání
 2016
ISBN 978-80-210-8463-6

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.