Lexical aspects of CLIL: Experience from selecting relevant vocabulary

Název česky Lexikální aspekty CLIL: zkušenosti z výběru relevantní slovní zásoby
Autoři

VOGEL Radek

Rok publikování 2010
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Prezentace na mezinárodní konferenci Challenges in Foreign Language Education (Univerzita Komenského, Bratislava, Slovensko, 26. listopadu 2010). Language and Content Integrated Learning (CLIL) je metoda výuky cizích jazyků založená na využití cílového jazyka jako prostředku výuky jiných školních předmětů. Jde o interkulturní a multilingvní přístup, který umožňuje integraci cizího jazyka a látky jiných předmětů, čímž snižuje potřebu dalších hodin CJ a současně posiluje výuku nejazykových předmětů. Příspěvek se zaměřuje na klíčové faktory, jež je třeba zvážit při výběru a uspořádání slovní zásoby vhodné k zavádění angličtiny prostřednictvím přírodních věd, jmenovitě fyziky a chemie. The experience draws on participation in a project managed at the Faculty of Education, Masaryk University in Brno, aimed at preparation of vocabulary and methodology materials for teachers of different subjects at Czech lower secondary schools. The teachers, who are not qualified language teachers, collect the relevant vocabulary in the first language, and are to be provided support from the project team, foreign language (English) teachers, whose task is to compile vocabulary books for each subject and prepare the corresponding CLIL methodology. The paper attempts to seek ways to achieving the most logical arrangement and relevant composition of such specialised vocabularies. The collected lexical material ranges from single word expressions to complex and compound sentences, from nominal terms to classroom instructions and explanations with multiple predications. The research has used a representative corpus of 1,000 expressions, applying methods of both quantitative and qualitative analyses. Given the diversity of source teaching materials, which are accreditated individually by each of the involved schools (in correspondence with their own Framework Education Programmes), a common approach must be found to arrangement of the vocabulary in order to stress the core elements of each topic on the syllabuses of the subjects, as well as to unify to a certain extent the special and quite heterogeneous components depending on the needs of individual schools. Another limitation is the CLIL methodology, which must be designed so that it fits the foreign language competences of both specialist teachers and their students. Although the collection of lexical material for the project is still in progress, some partial outcomes are already being tested in the real classroom, bringing thus the necessary feedback.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.