Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2009 |
| Druh | Odborná kniha |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Monografie pojednává o konceptu pedagogical content knowledge; didaktické znalosti obsahu, který byl na vědeckou scénu uveden koncem 80. let 20. století Lee S. Shulmanem. V průběhu dvou desetiletí se etabloval nejen v oborových didaktikách a kurikulárním výzkumu a vývoji, ale také v oblasti učitelského vzdělávání. Koncept didaktické znalosti obsahu je zde představen v souvislosti s hledáním odpovědi na otázku, jakými kompetencemi a znalostmi by měl být vybaven učitel (kap. 1). Motiv propojení oborového a zprostředkujícího, jenž stojí v pozadí tohoto konceptu, je v knize sledován formou historického exkursu (kap. 2). V návaznosti na to je podán přehled o výzkumech zaměřených na didaktické znalosti obsahu (kap. 3) a o metodologických problémech, s nimiž jsou tyto výzkumy spojeny (kap. 4). Některé poznatky o struktuře a povaze didaktických znalostí obsahu jsou prezentovány formou případových studií, které autor v letech 2006-2008 realizoval (kap. 5). V závěru knihy je řešena otázka, jakou roli mohou didaktické znalosti obsahu sehrávat při tvorbě kurikula (kap. 6) a jak lze podporovat rozvíjení těchto znalostí v učitelském vzdělávání (kap. 7). |
| Související projekty: |