Issues of Education of Pupils with Chronic or Other Serious Disorders in Terms of a Teacher-International Project TIMSIS

Název česky Otázky edukace žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním z pohledu pedagoga - mezinárodní projekt TIMSIS
Autoři

ZÁMEČNÍKOVÁ Dana ŘEHULKA Evžen KACHLÍK Petr VAĎUROVÁ Ilka

Rok publikování 2007
Druh Článek ve sborníku
Konference 2nd Conference School and Health 21
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Ostatní lékařské obory
Klíčová slova children; teachers; parents; school; hospital; disorders; questionnaire; help; TIMSIS; project
Popis Dítě, trpící závažným či chronicky probíhajícím onemocněním, představuje nejen významný medicínský, ale též výchovný a pedagogický problém. Hledání vhodného přístupu z pozice lékaře, rodiče či pedagoga vyžaduje mnoho zkušeností, lidský přístup a dostatek kvalifikovaných informací. Mezinárodní projekt TIMSIS mapuje názory a potřeby rodičů a pedagogů v několika evropských zemích pomocí dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu ukazují, že učitelé (kromě finských) potřebují více informací o medicínských aspektech nemoci, ocenili by odpovídající literaturu, zejména o vzdělávacích potřebách takto nemocných dětí a psychologické stránky zkoumané oblasti. Pedagogové by rovněž uvítali podporu v tom, jak vhodně informovat o nemoci ostatní spolužáky, dále informace, směřující k organizaci domácího vzdělávání nemocného žáka, lepší komunikaci s rodiči a vyučujícími ostatních předmětů. Jako potřebná se jeví spolupráce mezi učiteli kmenových škol s učiteli ze škol při nemocnici. V současné době chybí materiály, zaměřené zejména na dopad nemoci na vzdělávání žáka, organizaci domácího učení a spolupráci se školou při nemocnici. Je třeba zajistit, aby pro učitele byly tyto informační zdroje vytvořeny, neboť skupina dětí s chronickým či závažným onemocněním je v běžných školách široce zastoupena.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.