Las poetas checas y sus obras como forma de acompañamiento en el camino de la maduración psicosocial
| Název česky | ČESKÉ BÁSNÍŘKY A JEJICH DÍLA JAKO FORMA DOPROVÁZENÍ NA CESTĚ PSYCHOSOCIÁLNÍHO ZRÁNÍ |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2024 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Příspěvek pojednává o českých spisovatelkách a básnířkách literatury pro děti a mládež Daisy Mrázkové a Ester Staré, držitelkách mnoha literárních ocenění. Ester Stará je speciální pedagožka, logopedka a koordinátorka inkluze na prvním stupni základních škol. Její knihy pro děti, pohádky a příběhy pro čtenáře mladšího školního věku se soustředí na rozvoj komunikačních dovedností. Její texty jsou graficky specifické, s dynamickou grafickou úpravou, často s komiksovými bublinami a specificky strukturované. Cílem je probudit v dětech chuť ke čtení, přivést ke čtení i začínající čtenáře a usnadnit čtení dětem se specifickými poruchami učení. Spisovatelka, básnířka a výtvarnice Daisy Mrázková byla výrazná tvůrkyně a průkopnice bilderbuchů, v roce 2005 obdržela od České sekce IBBY a Klubu ilustrátotů dětské knihy zvláštní cenu Zlatá stuha za celoživotní tvůrčí dílo v oblasti literatury pro děti. Příspěvek zkoumá z hlediska vývojové psychologie knihu básní Písně mravenčí chůvy Daisy Mrázkové (výroční ocenění Zlatá stuha 2009 v kategorii knihy pro začínající čtenáře) a knihu Chrochtík a Kvikalka na cestě za blýskavým prasátkem, která získala cenu Zlatá stuha za literární i výtvarnou část v kategorii beletrie pro mladší čtenáře. Příspěvek je součástí širšího doktorandského výzkumu, jehož dílčí výsledky jsou aplikovány do výuky studentů pedagogických a umělecko-pedagogických oborů na středních a vysokých školách. |
| Související projekty: |