Choreografie v sociálním prostoru: Postklaun

Autoři

SIKOROVÁ Tereza MORAVANSKÝ Tomáš

Rok publikování 2022
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Konferenční příspěvek v podobě audiovizuálního díla zpracovává jednu performativní situaci, která je součástí choreografického a teoretického výzkumu pod souhrným názvem Choreografie v sociálním prostoru. Umělecké dílo formou neurčité kulturní události (intervence do veřejného prostoru), pracuje s představivostí návštěvníků ve smyslu „co kdyby se něco stalo“. Klauny obvykle chápeme jako někoho, kdo nás má pobavit svou neohrabaností nebo nás má vyděsit. Pokud klaun nic takového nedělá a jen si hledí své práce zachránce v případě nebezpečí, může se zdát svému okolí trochu podezřelý. Napětí z takového očekávání, že se něco stane, staví situaci na hlavu. Návštěvníci se stávají těmi, kteří se na základě podezření mohou začít chovat komicky, iracionálně, začít si v hlavě vytvářet vlastní scénáře a jednat podle nich nebo to prostě ignorovat a plavat dál. Návštěvník tak může bezděčně převzít roli klauna, zatímco skutečný klaun se chová jakoby nic. Intervence je situací ve veřejném prostoru, kde se diváci spolu s náhodnými kolemjdoucími stávají součástí samotného díla a jejich (ne)přítomnost zároveň dílo vypráví. Výzkum zpracovával možnosti choreografie (zahrnující také nečinnost a pasivitu jako pohyb) za účelem aktivizace okolních institucí a (náhodných) diváků. Měl několik fází, přičemž se odehrával v Brně (Plavecký stadion Lužánky), v Žilině (Festival současného divadla a tance KioSK), v Záhřebu (Festival alternativního a experimentálního projevu FAKI) a v Lipsku (Galerie Helmut) ve spolupráci s umělcem Tomášem Moravanským a výtvarnicí Kamilou Kouřilovou.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.