Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách

Autoři

PECINA Pavel KRIŠTOFIAKOVÁ Lucia

Rok publikování 2021
Druh Učebnice
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Předložený učební text volně navazuje na naši předešlou studii (fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách). Jejím globálním cílem je reflexe dalších vybraných aktuálních témat soudobé didaktické teorie a její aplikace na podmínky odborného technického vzdělávání. Výchozím momentem jsou otázky kvality výuky a s tím spojené otázky přípravy a realizace výuky odborných technických předmětů, včetně sdílení zkušeností napříč obory odborného vzdělávání. V teoretické rovině je cílem aplikace relevantních poznatků v oblasti kvality výuky a sdílení zkušeností mezi učiteli v oblasti výuky odborných technických předmětů s ohledem na inovační procesy a 4. průmyslovou revoluci. Dále potom odhalení specifik v oblasti přípravy a realizace výuky technických oborů s ohledem na požadavky a podmínky dnešní společnosti a praxe technických oborů. V empirické rovině je cílem prezentace vybraných výzkumných zjištění v oblasti informovanosti učitelů technických předmětů k problematice 4. průmyslové revoluce a problematice specifik přípravy výuky technických předmětů v podmínkách dnešní doby. Nedílnou součástí učebního textu jsou aplikační příklady, studie případů a další relevantní prakticko-metodické aplikace v oblasti výuky technických věd. Předmětem zájmu první kapitoly je proces výuky odborných předmětů a praktického vyučování s akcentem na kvalitu výuky a transdisciplinární přístup v této oblasti. Druhá kapitola cílí na problematiku systémů výuky v odborném technickém vzdělávání. Tato část má strategický význam pro praktickou přípravu žáků v technických oborech i oborech ekonomických a obchodu a služeb. Třetí kapitola je zaměřena na specifika učitele odborných technických předmětů z pohledu jeho kompetencí a možností zvyšování jeho profesních zkušeností. Relativně novým konstruktem je portfolio v práci učitele odborných technických předmětů. Čtvrtá kapitola se zabývá otázkami specifik přípravy a realizace výuky odborných technických předmětů v podmínkách informační společnosti. Obsahem páté kapitoly jsou aspekty výuky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. S ohledem na význam této oblasti v podmínkách technického vzdělávání jsme této problematice věnovaly samostatnou kapitolu. V šesté kapitole jsou uvedeny čtyři výzkumné zprávy k problematice vlivu 4. průmyslové revoluce na technické vzdělávání, dále potom k problematice specifik přípravy výuky technických předmětů, k problematice pojetí kvality výuky a další výzkumná zjištění v oblasti technologie výuky technických předmětů (příležitosti k aktivní činnosti žáků ve výuce praktického vyučování technických oborů na středních školách). Studie je adresována zejména didaktikům se zaměřením na odborné vzdělávání, studentům učitelství odborných předmětů a praktického vyučování a v neposlední řade i učitelům základních, středních i vysokých škol v oblasti odborného vzdělávání, technického vzdělávání a přírodovědného vzdělávání.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.