Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Učebnice |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Předložený učební text volně navazuje na naši předešlou studii (fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách). Jejím globálním cílem je reflexe dalších vybraných aktuálních témat soudobé didaktické teorie a její aplikace na podmínky odborného technického vzdělávání. Výchozím momentem jsou otázky kvality výuky a s tím spojené otázky přípravy a realizace výuky odborných technických předmětů, včetně sdílení zkušeností napříč obory odborného vzdělávání. V teoretické rovině je cílem aplikace relevantních poznatků v oblasti kvality výuky a sdílení zkušeností mezi učiteli v oblasti výuky odborných technických předmětů s ohledem na inovační procesy a 4. průmyslovou revoluci. Dále potom odhalení specifik v oblasti přípravy a realizace výuky technických oborů s ohledem na požadavky a podmínky dnešní společnosti a praxe technických oborů. V empirické rovině je cílem prezentace vybraných výzkumných zjištění v oblasti informovanosti učitelů technických předmětů k problematice 4. průmyslové revoluce a problematice specifik přípravy výuky technických předmětů v podmínkách dnešní doby. Nedílnou součástí učebního textu jsou aplikační příklady, studie případů a další relevantní prakticko-metodické aplikace v oblasti výuky technických věd. Předmětem zájmu první kapitoly je proces výuky odborných předmětů a praktického vyučování s akcentem na kvalitu výuky a transdisciplinární přístup v této oblasti. Druhá kapitola cílí na problematiku systémů výuky v odborném technickém vzdělávání. Tato část má strategický význam pro praktickou přípravu žáků v technických oborech i oborech ekonomických a obchodu a služeb. Třetí kapitola je zaměřena na specifika učitele odborných technických předmětů z pohledu jeho kompetencí a možností zvyšování jeho profesních zkušeností. Relativně novým konstruktem je portfolio v práci učitele odborných technických předmětů. Čtvrtá kapitola se zabývá otázkami specifik přípravy a realizace výuky odborných technických předmětů v podmínkách informační společnosti. Obsahem páté kapitoly jsou aspekty výuky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. S ohledem na význam této oblasti v podmínkách technického vzdělávání jsme této problematice věnovaly samostatnou kapitolu. V šesté kapitole jsou uvedeny čtyři výzkumné zprávy k problematice vlivu 4. průmyslové revoluce na technické vzdělávání, dále potom k problematice specifik přípravy výuky technických předmětů, k problematice pojetí kvality výuky a další výzkumná zjištění v oblasti technologie výuky technických předmětů (příležitosti k aktivní činnosti žáků ve výuce praktického vyučování technických oborů na středních školách). Studie je adresována zejména didaktikům se zaměřením na odborné vzdělávání, studentům učitelství odborných předmětů a praktického vyučování a v neposlední řade i učitelům základních, středních i vysokých škol v oblasti odborného vzdělávání, technického vzdělávání a přírodovědného vzdělávání. |