Sentiment(ality) as a means of persuasion: On the thin ice of manipulation in Protestant sermons

Název česky Sentiment(alita) jako přesvědčovací prostředek: na tenkém ledě manipulace v protestantských kázáních
Autoři

ADAM Martin

Rok publikování 2021
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Discourse and Interaction
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://journals.muni.cz/discourse-and-interaction/article/view/18659/14713
Doi http://dx.doi.org/10.5817/DI2021-2-5
Klíčová slova persuasion; sermons; pathos; sentiment; sentimentality; manipulation
Popis Náboženský diskurz představuje oblast lidské komunikace, ve které hraje přesvědčování zásadní roli; náboženské texty jsou ve své podstatě spjaty s naplňováním samotného cíle náboženství: vytvořit, zprostředkovat a legitimizovat ideologii, a přesvědčit tak čtenáře o pravdivosti náboženské doktríny (Fairclough 1989, Cotterell & Turner 1989: 26-33, van Dijk 1998 : 317). Článek zkoumá přesvědčovací strategie a jazykové prostředky používané k přesvědčování v anglických protestantských kázáních. Analýza se zaměřuje na rétorickou roli patosu, který je kazatelem záměrně evokován záměrným používáním afektu a emocí. Pozornost je věnována i neostré hranici mezi záměrným používáním sentimentu a sentimentality, a manipulací.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.