The Same and the Different: On Semantization and Instrumentalization Practices in the (Maths) Classroom
| Název česky | Vyjádřit totéž jinak: Semantizace a instrumentalizace ve výuce (matematiky) |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2020 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | SAGE open |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2158244020950380?fbclid=IwAR1zDF7H9b5_ntY0kt5QTUeQWXsqmbToA2PfMKGP4qoBdTXcE-phC1wYfsg#articleCitationDownloadContainer |
| Doi | https://doi.org/10.1177/2158244020950380 |
| Klíčová slova | educational content; teaching; learning; semantization; instrumentalization; didactics |
| Popis | Není vzdělávání bez obsahu. Vyučování učení ve školách je vždy zaměřeno "na něco", nikoliv "na vše" či "na cokoliv". Čím vyšší je míra heterogenity, multikulturality a multilingualnosti, tím více je zapotřebí vzdělávací obsah semantizovat. Přitom se zvýrazňuje a přehodnocuje role rozmanitých jazyků ve výuce. V této studii rozvíjíme jazykově senzitivní teorii obsahové transformace. Představujeme koncept operačního isomorfismu a jeho potenciál pro didaktiku, pro výzkum vyučování a učení a pro vzdělávání učitelů. Prostřednictvím případové studie z výuky matematiky ilustrujeme, jak žáci profitují ze semantizačních a instrumentálních praktik, které se ve řídě odehrávají a jak se v těchto procesech realizuje extensionální dekonstrukce a intensionální expanze a kondenzace vzdělávacího obsahu. |
| Související projekty: |