Perspectives on geography education in the Czech National Curriculum
| Název česky | Pojetí geografického vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech ČR |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2021 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | International Research in Geographical and Environmental Education |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | |
| Doi | https://doi.org/10.1080/10382046.2020.1789807 |
| Klíčová slova | Catling’s typology; curriculum; geography education; perspectives on geography; primary geography; secondary geography |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Cílem studie je identifikovat pojetí geografického vzdělávání ve stávajících kurikulárních dokumentech (RVP ZV a RVP G) a formulovat možná doporučení pro probíhající revize těchto dokumentů. S využitím Catlingovy typologie pojetí geografie a geografického vzdělávání jsme realizovali obsahovou analýzu kurikulárních dokumentů, respektive částí zaměřených na geografii (zeměpis). Tato typologie pracuje s pojetími, jako jsou např. Globalista, Earthista, Interactionista, Placeista a Environmentalista. Výsledky ukazují inkonzistenci a nevyrovnanost mezi stanovenými cíli (charakteristikou vzdělávací oblasti) a očekávanými výstupy geografického vzdělávání v analyzovaných dokumentech. Převažuje (a) vysoká frekvence Globalistního pojetí v RVP G, která zdůrazňuje výuku zaměřenou na schopnost orientovat se ve všem bez hlubšího pochopení souvislostí; (b) nízká kongruence pojetími mezi jednotlivými vzdělávacími stupni a (c) nízká kongruence mezi pojetími, která jsou obsažena v cílech a očekávaných výstupech geografického vzdělávání pro jednotlivé stupně vzdělávání. Výsledky poskytují implikace pro implementaci revidovaného geografického kurikula. |
| Související projekty: |