Možnosti intervence a podpory u sourozenců dětí s postižením – skupinové terapeuticko-edukační programy

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

HAVELKA David

Rok publikování 2016
Druh Článek ve sborníku
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova group therapeutic-educational program, typically developing sibling of child with disability
Popis Jednou z velkých otázek a výzev spojených se současnou transformací systému sociální péče z institucionálního na komunitní je nalezení způsobu podpory a práce s primárním sociálním prostředím člověka (dítěte) s postižením. Řada studií poukazuje na fakt, že dlouhodobě opomíjenou skupinou jsou sourozenci dětí s postižením (Naylor & Prescott, 2004). Což je významný nedostatek současného systému péče, neboť tyto děti otevřeně vyjadřují touhu získat informace a pochopit postižení svého bratra či sestry (Dyson, 1998) a často pečují o sourozence na denní bázi. Krom toho přítomnost onemocnění v rodině na ně může mít řadu negativních dopadů manifestujících se v oblastech, jakými jsou adaptační obtíže, problémové a poruchové chování, celkově snížená kvalita života, atd. (Sharpe, 2002).Jednou z forem intervence a podpory sourozenců dětí s postižením jsou i skupinové terapeuticko-edukační programy, které se úspěšně osvědčily v zahraničí (např. Lobato & Kao, 2005), v našem prostředí však téměř neexistují. Daný příspěvek si klade za cíl prezentovat formy organizace, obsahu a výstupů těchto programů tak, jak jsou publikovány v odborných periodicích a aplikovány v zahraniční praxi (zejména Velké Británie).

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.