Interakce mezi učitelem a žáky při analyzování problémově orientované učební úlohy: mikroanalýza

Autoři

ČEŠKOVÁ Tereza

Rok publikování 2016
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příspěvek se zabývá kvalitativní analýzou problémově orientované výukové situace. U těchto situací rozlišujeme 7 fází jejich řešení, z nichž se zaměřujeme na fázi stěžejní: analyzování problémově orientované úlohy (dále POU). Analyzována bude vybraná situace z videozáznamu z hodiny přírodovědy na 1. stupni ZŠ, a to pomocí konverzační analýzy. Z mikroanalýzy vyplývá, že ačkoliv řešení POU je rámcově vedeno učitelkou pomocí výměn typu IRF, dochází na několika místech k vzájemné reaktivnosti žáků bez iniciace učitelkou. Analýza se tedy zaměřuje na organizaci střídání replik během analyzování POU, které se vzájemnou reaktivností žáků odlišuje od běžné frontální výuky. Mikroanalýza vybrané části situace umožňuje lépe pochopit, jak v rámci frontální výuky dochází v interakci učitelky a žáků k řešení POU.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.