Contemporary Czech and Swedich Elementary School – Comparison of selected aspects

Název česky Soudobá česká a švédská základní škola - komparace vybraných faktorů
Autoři

MÁROVÁ Ivana

Rok publikování 2016
Druh Článek ve sborníku
Konference EAPRIL 2015 Proceedings
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://eaprilconference.files.wordpress.com/2015/11/proceedings-15.pdf
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova Czech elementary school; Swedish elementary school; Inclusion; Educational conditions
Popis V posledních 70 letech došlo v výrazným změnám vzdělávacích systémů v jednotlivých evropských zemích. Tyto změny odráží snahu zdůraznit principy multikulturalismu, tolerance a odpovědnosti. Severské země byly prvními, které tyto principy aplikovaly do svých vzdělávacích systémů a v přímé návaznosti na ně byla zdůrazněna také idea inkluzivního vzdělávání. Český vzdělávací systém byl v dané době více ovlivněn centralizovaným ideologickými principy výchovy vycházejícími z komunistické éry. Příspěvek prezentuje komparaci vybraných aspektů zmíněných vzdělávacích systémů s důrazem na kutikulární reformy, pozici pedagoga a podmínky vzdělávaní s důrazem na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozitivní hodnocení kurikulárních reforem bylo zaznamenáno v obou zemích. Ovšem některé koncepční prvky zůstaly nezměny, případně byly ovlivněny negativně. Kvalitativní výzkumná data týkající se švédského vzdělávacího systému byly získány v rámci studie podmínek předprofesní přípravy na švédských základních školách. Data týkající se České republiky byla získána zejména ze soudobých výzkumných šetření realizovaných MŠMT.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.