Skupinové terapeutické programy pro sourozence dětí s poruchami autistického spektra
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Sourozenci dětí s poruchami autistického spektra (PAS) se musí vyrovnávat s problematickými projevy chování svých bratrů a sester a s celou další řadou změn, nároků a stresorů v rodinném systému celkově (např.: Guzman, 2009; Conway et al., 2004). Tyto obtíže je mohou činit náchylnějšími k manifestaci celé řady psychických problémů (Tudor et al., 2014). V řadě zahraničních zemí jim efektivně pomáhají skupinové terapeuticko-edukační programy (Hartling et al., 2010), v českém prostředí však tyto programy téměř neexistují. Cílem studie bylo získat informace o poptávce, postojích, zkušenostech a preferované organizační a obsahové složce programu. Výzkumný vzorek tvořilo 110 rodičů sourozenců dětí s PAS. Ke sběru dat byl vytvořen dotazník zaměřený na výše stanovené cíle. Výsledky studie ukazují, že více jak 60% dotázaných o podobném typu programu doposud nevědělo, přesto naprostá většina respondentů zaujímá k programu pozitivní postoj a věří, že programy jsou smysluplné a přínosné pro oba sourozence i samotné rodiče. Dvě třetiny dotázaných chce, aby se jejich dítě tohoto programu zúčastnilo. Očekávanými cíli programu byl zisk znalostí o PAS, nácvik zvládacích strategií a komunikace, práce s negativními emocemi, posílení sourozeneckých vztahů, přijetí diagnózy sourozence, sociální opora a sdílení zkušeností, posílení sebevědomí, odpočinek a relaxace. Výsledky studie mohou sloužit jako podklad pro praktickou tvorbu programu, posilujícího protektivní faktory zdravých sourozenců a sloužícího k prevenci, ochraně a podpoře jejich psychického zdraví. |