Skupinové terapeutické programy pro sourozence dětí s poruchami autistického spektra

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

HAVELKA David ZÁCHOVÁ Anna

Rok publikování 2015
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Sourozenci dětí s poruchami autistického spektra (PAS) se musí vyrovnávat s problematickými projevy chování svých bratrů a sester a s celou další řadou změn, nároků a stresorů v rodinném systému celkově (např.: Guzman, 2009; Conway et al., 2004). Tyto obtíže je mohou činit náchylnějšími k manifestaci celé řady psychických problémů (Tudor et al., 2014). V řadě zahraničních zemí jim efektivně pomáhají skupinové terapeuticko-edukační programy (Hartling et al., 2010), v českém prostředí však tyto programy téměř neexistují. Cílem studie bylo získat informace o poptávce, postojích, zkušenostech a preferované organizační a obsahové složce programu. Výzkumný vzorek tvořilo 110 rodičů sourozenců dětí s PAS. Ke sběru dat byl vytvořen dotazník zaměřený na výše stanovené cíle. Výsledky studie ukazují, že více jak 60% dotázaných o podobném typu programu doposud nevědělo, přesto naprostá většina respondentů zaujímá k programu pozitivní postoj a věří, že programy jsou smysluplné a přínosné pro oba sourozence i samotné rodiče. Dvě třetiny dotázaných chce, aby se jejich dítě tohoto programu zúčastnilo. Očekávanými cíli programu byl zisk znalostí o PAS, nácvik zvládacích strategií a komunikace, práce s negativními emocemi, posílení sourozeneckých vztahů, přijetí diagnózy sourozence, sociální opora a sdílení zkušeností, posílení sebevědomí, odpočinek a relaxace. Výsledky studie mohou sloužit jako podklad pro praktickou tvorbu programu, posilujícího protektivní faktory zdravých sourozenců a sloužícího k prevenci, ochraně a podpoře jejich psychického zdraví.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.