Motivační metody ve výuce chemických výpočtů na základní škole

Autoři

PTÁČEK Petr CÍDLOVÁ Hana JANČÁŘ Luděk

Rok publikování 2014
Druh Článek ve sborníku
Konference 8. didaktická konferencia. Zborník príspevkov.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova educational process and key competencies; chemistry; evaluation; chemical calculations
Popis Jednu z nejobtížnějších oblastí výuky chemie pro žáky na základní škole představují početní úlohy a matematický aparát. Tento nelichotivý fakt přímo souvisí se současným trendem klesající matematické gramotnosti českých žáků, což přímo dokládají závěry šetření české školní inspekce z roku 2013, dle kterých se Česká republika zařadila do skupiny jedenácti zemí OECD, jejichž výsledek v matematické gramotnosti žáků a studentů z roku 2003 se za devět let statisticky významně zhoršil, a to dokonce natolik, že do skupiny nejslabších žáků s nedostatečnou matematickou gramotností se začlenil každý pátý patnáctiletý žák. V příspěvku jsou shrnuty výsledky pedagogického výzkumu využití metody selektivního hodnocení systematicky prováděného mezi žáky 8. a 9. ročníků základní školy. Příspěvek si klade za cíl představit praktické pedagogické motivační metody při výuce chemických výpočtů, sloužící k udržení kvalitní výuky chemie na základní škole. Popsané metody vycházejí z výsledků dlouhodobého výzkumu výsledků a prospěchu žáků 8. a 9. ročníků, při použití motivační metody selektivního hodnocení při výuce chemických výpočtů. Vyhodnocení výsledků dotazníkového výzkumu provedeného u žáků 8. a 9. ročníků základních škol Jihomoravského kraje ukazuje, že během prvních dvou let studia chemie na základní škole (tj. mezi osmou a devátou třídou základní školy) se vztah žáků k chemii podstatně zhoršuje, což se mimo jiné projevilo zhoršením „známky“, kterou obě skupiny žáků, tj. experimentální i kontrolní, přidělily chemii na začátku a na konci výzkumu. Dalším dokladem výrazně zhoršujícího se vztahu žáků k chemii během prvních dvou let jejího studia je i častější jmenování chemie jako nejméně oblíbeného vyučovacího předmětu na konci 9. třídy než v pololetí v 8. třídě (a to jak kontrolní, tak i experimentální skupinou) a mnohem méně časté jmenování chemie jako nejoblíbenějšího předmětu u kontrolní skupiny.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.