Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis

Logo poskytovatele
Název česky Klasifikační teorie strategií učení se cizímu jazyku: Exploratorní analýza
Autoři

VLČKOVÁ Kateřina BERGER Janek VÖLKLE Manuel

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Studia paedagogica
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www Stránky časopisu
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2013-4-6
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova classification of learning strategies; second language acquisition; exploratory analysis
Přiložené soubory
Popis Příspěvek srovnává klasifikace strategií učení se cizímu jazyku za použití empirických dat z české adaptace inventáře SILL (Oxford, 1990). Počáteční analýza nepodporuje dostatečně silně žádnou z tradičních klasifikací. Na základě navazující exploratorní analýzy navrhujeme tří faktorový model strategií učení se cizímu jazyku, který rozlišuje 1) elaborační, organizační a kontrolní strategie, 2) strategie kooperativního učení a 3) motivačně-emoční strategie. Tento třífaktorový model vykazuje určitou podobnost s klasifikací strategií dle O´Malleyho a Chamotové (1990), kteří rozlišují strategie kongitivní, metakognitivní a socioafektivní, i když kognitivní a metakognitivní strategie jsou reprezentovány jedním faktorem, zatímco sociální a afektivní strategie se projevují jako dvě oddělené skupiny strategií. Na základě těchto prvních výsledků navrhujeme adekvátnější způsoby, jak evaluovat strategie učení v budoucích výzkumech.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.