Učitelské kompetence pro školu 21. století: projekt globálního rozvojového vzdělávání

Autoři

SAYOUD SOLÁROVÁ Kateřina SLEPIČKOVÁ Lenka

Rok publikování 2013
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Kapitola shrnuje výsledky první části projektu, realizovaného s cílem podpořit výuku za pomoci metodiky Global Storylines na prvním stupni českých základních škol. Jeho důležitou součástí je výzkum postojů učitelů k participativní výuce, k výuce rozvojových témat a k sebehodnocení, v němž jde o to, zachytit průběh těchto postojů v čase, a také zjistit, jakou míru podpory učitelé pro výuku globálních rozvojových témat potřebují. S využitím prvků z různých nástrojů na měření učitelských kompetencí jsme sestavili vlastní nástroj, a předkládáme výsledky jeho prvního použití. Z těch je zřejmé, že učitelé kriticky reflektují vlastní výuku, pozitivně hodnotí zvládání a osvojení si některých aspektů participativní výuky (dát žákům prostor pro to, zažít úspěch, prostor pro názory žáků, podpora spolupráce), zatímco jiné vnímají jako svou slabost (vedení ke kritickému myšlení). Kromě vlastního obsahu výuky kladou důraz také na atmosféru ve výuce, vztah žáků ke škole, k učitelům, i k sobě navzájem. Za slabou stránku své práce považují vztahy a širší spolupráci s kolegy, a to jak na úrovni pedagogické praxe, tak na úrovni její reflexe a evaluace.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.