General public and future teachers´ attitudes towards people with disabilities and inclusion

Název česky Postoje obecné populace a budoucích učitelů k osobám s postižením a k inkluzi
Autoři

PANČOCHA Karel SLEPIČKOVÁ Lenka

Rok publikování 2012
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Journal of Exceptional People
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova attitudes toward people with disabilities; special education needs; inclusion; disability; Czech Republic
Popis Text se zabývá kontextem inkluzivních snah v České republice prostřednictvím analýzy postojů obecné populace k lidem s postižením a postojů budoucích učitelů k osobám s postižením a k inkluzi jako takové. Východiskem jsou data z dotazníkového šetření, v němž byla použita modifikovaná verze Bogardovy škály sociální distance, která je nástrojem k měření akceptace konkrétních společenských skupin. Otázky byly směrovány ke třem skupinám postižení (mentální, fyzické a smyslové) a k vybraným tématům týkajícím se inkluzivního vzdělávání. Analýza se zaměřila na míru akceptace ve vzdělávacím kontextu. Data ukázala, že tolerantnější postoje a větší míru akceptace projevují lidé mladšího věku a s vyšším vzděláním. Z výzkumu take vyplynulo. Že stadium vzdělávacích oborů je významným faktorem, který pozitivně ovlivňuje akceptaci osob s různými typy postižení a postoje k inkluzi.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.