Možnosti kolaborativního přístupu ve výuce seminářů z psychologie

Autoři

ŠKUBALOVÁ Tereza

Rok publikování 2012
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příspěvek představuje zkušenost s využitím kolaborativního přístupu ve výuce na VŠ, obohacenou o analýzu písemných zpětných vazeb studujících učitelství. Kolaborativní přístup vychází z postmoderních teorií o jazyku, moci a vědění, utvářeného v konverzaci. Zde je chápán jako filozofický postoj, nikoliv jako technika či metoda. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká témata, vážící se k proběhnuvším seminářům, považovali studující za významná, a zasadit je do kontextu společného setkávání. Z frekvenční analýzy vyplynuly nejčastější vzkazy pojímat témata a hodiny a zábavnou formou (19), nebát se a nebýt ve stresu (16), hrát hry (11), vzájemně seznámit (11) a spolupracovat (9). Z kvalitativní analýzy vyplývá, že témata se odvíjejí od způsobu, jakým konkrétní semináře probíhaly, jaké formy a obsahy studující zvolili a jaké formy způsobů setkávání tím byly (ne)umožněny. Příspěvek průběh vybraných seminářů nastiňuje. Zároveň kriticky diskutuje podmínky pro rozvíjení kolaborativního přístupu v moderní hierarchické instituci.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.