Příklady výsledků výzkumu s dopadem do praxe
Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace
Webový portál Hyperspace vznikl jako výsledek projektu TL02000368 Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace. Jedná se o virtuální vzdělávací prostředí zaměřené na rozvoj profesních kompetencí učitelů. Práce v Hyperspace je založena na videozáznamech vyučovacích hodin. Sledováním těchto videí, přesněji řečeno jejich podrobnou analýzou, si učitelé zlepšují schopnost identifikovat klíčové aspekty výuky - rozvíjejí svůj profesní pohled. Ke zdokonalení jejich profesního vidění využívá Hyperspace teoretické rámce (badatelsky orientované vyučování, principy formativního hodnocení, teorie transformace obsahu), metodické nástroje (metodika 3A) a aktivizační úkoly. Byla vytvořena online příručka, která byla upravena podle zpětné vazby uživatelů a která jim pomáhá orientovat se v prostředí a využívat různé funkce Hyperspace. Animované video na domovské stránce poskytuje základní návod k materiálům dostupným v Hyperspace a k jeho zamýšlenému účelu. Na kartě "Jak pracovat s Hyperspace" jsou umístěny dva videonávody, které uživatelům poskytují informace o tom, jak přizpůsobit prostředí Hyperspace pro pohodlnou a přehlednou práci s multimediálním obsahem a jak využívat různé možnosti a varianty práce v Hyperspace.
Telepractice – na důkazech založená podpora dětí s neurovývojovým postižením v domácím prostředí
Webový portál Telepractice, který obsahuje instruktážní příručky a e-learningový kurz, byl vytvořen jako podpůrná platforma pro rodiny dětí s neurovývojovými poruchami a terapeuty, kteří těmto rodinám poskytují online podporu. Byl vytvořen v rámci projektu TL04000069 Telepractice - Podpora rodičů a dětí s neurovývojovými poruchami v domácím prostředí. Portál obsahuje instruktážní videa týkající se jak intervencí, tak podpory ICT, příručky a materiály potřebné k zahájení a provádění dlouhodobých behaviorálních intervencí. Tyto materiály se zaměřují nejen na provádění samotných intervencí, ale také na jejich právní a administrativní podporu a na sdílení osvědčených postupů. Součástí portálu je také e-learningový kurz, kde se účastníci (rodiče dětí s neurovývojovými poruchami) seznámí se základními principy a postupy aplikované behaviorální analýzy a jejich praktickým využitím. Kurz se skládá z 8 online lekcí (předpokládaná doba trvání: 8-10 týdnů), které rodič absolvuje svým vlastním tempem. Každá lekce obsahuje studijní materiály, zvukovou přednášku, cvičení s ověřením odpovědí a samostatný úkol. Odhadovaná doba potřebná pro každý modul včetně cvičení a samostatného úkolu je přibližně 3 hodiny.
On-line platforma pro podporu profesního růstu studentů učitelství a učitelů geografie
Aplikace Geo4tea (Geografie pro učitele) byla vyvinuta v rámci projektu TL05000033 Vývoj online platformy na podporu profesního růstu studentů učitelství a učitelů geografie: Diagnostický nástroj pro identifikaci výukových přístupů. Aplikace byla vyvinuta v responzivním formátu pro všechny převládající operační systémy. Jejím cílem je pomoci studentům učitelství a učitelům zeměpisu samostatně identifikovat jejich přístup k výuce zeměpisu a nabídnout jim zpětnou vazbu spolu s předmětově-didaktickými doporučeními pro zlepšení jejich výuky. Aplikaci lze používat na mobilních zařízeních, tabletech nebo počítačích s operačními systémy Windows, Android a iOS. Je určena studentům učitelství zeměpisu a učitelům zeměpisu na všech stupních vzdělávání, certifikovaným i necertifikovaným. Pomocí jednoduché kalkulačky mohou účastníci vypočítat svůj převažující přístup k výuce. K dispozici je devět různých přístupů k výuce zeměpisu. Aplikace vychází z výsledků základního výzkumu financovaného GA ČR a její vývoj financovala Technologická agentura ČR (TA ČR). Aplikace je k dispozici v českém a anglickém jazyce. Pro učitele, kteří jsou hlavní cílovou skupinou, byla uspořádána série devíti seminářů. Účast učitelů z příslušné spádové oblasti zajistila spolupracující vysokoškolská katedra nebo instituce garanta aplikace. Během workshopů byla představena platforma geo4tea.com.
Návrh nového školního vysvědčení pro základní školy
Návrh vysvědčení pro základní školy vznikl v rámci projektu TL05000360 Vývoj a realizace pilotního návrhu vysvědčení na konci pololetí/školního roku: Inovace závěrečného hodnocení žáků na základních školách na základě komplexního pojetí hodnocení. Školní vysvědčení zahrnuje širší hodnocení žáků, klade důraz nejen na znalosti, ale i na kompetence. Jeho cílem je poskytnout větší vypovídací hodnotu než dosavadní tradiční hodnocení Školního vysvědčení. Má navazovat na průběžné formativní hodnocení žáků a poskytovat komplexní hodnocení jejich pokroku. Výsledek projektu, pilotní podoba Školního vysvědčení, nabízí učitelům, žákům a rodičům nový pohled na závěrečné hodnocení žáků. Školní vysvědčení poskytuje komplexnější pohled na proces učení, výsledky žáka a jeho osobnost. Od podzimu 2022 byla spuštěna webová stránka, která šablonu a projekt představuje - Vysvědčení JINAK | MUNI PED. Webové stránky jsou určeny nejen školám zapojeným do projektu, ale i dalším zájemcům, odborné veřejnosti a rodičům. Obsahuje informace o projektu a jeho cílech, představuje konečnou verzi šablony Osvědčení pro školy a poskytuje metodiku pro učitele. Pro inspiraci jsou na webu k dispozici také příklady Školního certifikátu, sebehodnocení a příklady hodnocení v předmětech souvisejících s tématy.
Online platforma BeIn
V rámci projektu TL02000064 Bariéry v inkluzi a jejich překonávání - implementace v českých základních školách byla vytvořena online platforma BeIn, která obsahuje přehled bariér inkluze a jejich řešení. Stránky jsou přístupné široké veřejnosti a jsou přímo zaměřeny na potřeby pracovníků základních škol. Dále je k dispozici e-learningový kurz IVp020 "Průvodce pro začínající učitele", který obsahuje interaktivní výukový program poskytující učitelům a dalším zájemcům metodickou podporu v oblasti školní inkluze. Cílem kurzu je seznámit začínající učitele se situacemi, se kterými se mohou setkat na začátku své kariéry. Kurz provází studenty následujícími tématy: jak navázat vztah s ředitelem a kolegy, jak najít svůj styl výuky, jak poznat svou třídu, jak plánovat a poskytovat podpůrná opatření, jak spolupracovat se školním poradenským pracovištěm a asistenty pedagoga, jak poskytovat formativní zpětnou vazbu a hodnocení a jak zvládat chování žáků. Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je uvést studenty do školní praxe a jejího fungování bez větších obtíží.
PdF:IVp020 Průvodce začínajícího učitele - Course Information
Byla také vytvořena metodika pro setkávání platforem pro sdílení a výměnu zkušeností mezi pedagogickými pracovníky. Tato metodika shrnuje postupy z domácích i zahraničních škol v oblasti profesní podpory prostřednictvím sdílení a výměny zkušeností v rámci pedagogického sboru, a to jak v rámci jedné školy, tak mezi pracovníky dvou a více škol. V úvodu jsou nastíněny obecné zásady sdílení v rámci kolegiální podpory.
Webové stránky Centra pro předškolní vzdělávání a péči
Výstupem projektu TL02000306 Raná péče v zařízeních denní péče o děti v České republice jsou webové stránky Centra pro předškolní vzdělávání a péči Pedagogické fakulty UK a e-learningová platforma, která obsahuje výuková videa a doplňkové pracovní listy. Výsledek „Tvorba instruktážních videí“ obsahuje následující videa a doprovodné materiály: Adaptace s rodičem, Adaptace bez rodiče, Aktivní naslouchání, Podpůrné prostředí, Příjemný denní režim, Dětská hra a role zařízení předškolní výchovy a péče, Hra jako prostředek rozvoje volní stránky osobnosti dítěte, Hra a kognitivní vývoj dětí, Hra a sociální vývoj dětí.
Pracovní listy: Adaptace s rodičem, Adaptace bez rodiče, Aktivní naslouchání, Podpůrné prostředí, Příjemný denní režim, Dětská hra a úloha zařízení předškolní výchovy a péče, Hra jako prostředek rozvoje volní stránky osobnosti dítěte, Hra a kognitivní vývoj dětí, Hra a sociální vývoj dětí + Podpora pro učitele. Dále byla získána autorizace právnické osoby podle zákona č. 179/2006 Sb. pro kvalifikace 69-073-M Pracovník péče o děti v denních skupinách a 69-017-M Pracovník péče o děti před zahájením povinné školní docházky. Tento krok umožňuje nabízet tuto kvalifikaci nejen zájemcům o studium, ale i těm, kteří již na trhu práce působí a chtějí se dále vzdělávat. Studenti příslušných pedagogických oborů (např. předškolní, speciální a sociální pedagogiky) tak mohou během studia získat vhodný doplněk vzdělání, který jim umožní pracovat v dětských skupinách jak s dětmi do 3 let, tak se staršími dětmi. Legislativní změna nyní vyžaduje příslušné pedagogické vzdělání i pro vychovatelky v dětských skupinách poskytujících služby dětem starším 3 let. Tato kombinace (studium předškolní, speciální nebo sociální pedagogiky + kvalifikace pracovníka péče o děti) splňuje jak současný právní rámec, tak praktické požadavky skupin péče o děti na pečující personál.
Software SLAN
Software SLAN (webová a mobilní aplikace) byl vyvinut v rámci projektu TL03000293 Analyzátor slovotvorby pro výuku češtiny pro cizince (SLAN. Projekt řešil kolektiv autorů z katedry ruského jazyka a literatury, katedry českého jazyka a literatury a katedry německého jazyka a literatury. Externími aplikačními garanty projektu byly Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka a Centrum pro cizince v Jihomoravském kraji. Software umožňuje uživatelům vytvářet online cvičení a pracovní listy na tvoření slov v češtině a obsahuje metodická doporučení pro učitele (rady pro různé typy úloh). Software obsahuje také popisy/vysvětlení jednotlivých afixů v ruštině a angličtině (pro rusky a anglicky mluvící cizince) s uvedením jejich ekvivalentů v ruštině (pokud jsou k dispozici). Software SLAN umožňuje práci se slovotvornou strukturou českých podstatných jmen, která se vyskytují v učebnicích češtiny pro cizince na úrovni A2-B2 (celkový počet jednotek, s nimiž SLAN pracuje, je 2132).
Software využívá data z korpusu UčebKo, který funguje na platformě SketchEngine: https://ske.fi.muni.cz. V rámci projektu SLAN byl vytvořen učebnicový korpus UčebKo, který se skládá z 9 učebnic češtiny pro cizince na úrovni A2-B2, celkem 303 862 slov. Software SLAN je k dispozici jako volně přístupné webové rozhraní, kde mohou uživatelé interaktivně pracovat ve dvou modulech: "Jsem student" a "Jsem učitel". Podrobný popis obou modulů a funkcí softwaru SLAN naleznete v uživatelské příručce. Učebnicový korpus UčebKo smí být využíván pouze k vědeckému výzkumu, s cílem nedosáhnout přímého ani nepřímého ekonomického nebo komerčního prospěchu, a to pouze v rozsahu nezbytném pro zamýšlený účel.
Webová platforma na podporu zvládání náročných situací ve školní třídě
Cílem projektu TQ01000030 Využití umělé inteligence a virtuální reality k rozvoji kompetencí pro zvládání náročného chování ve třídě je podpořit studenty učitelství a začínající učitele v jejich snaze připravit se na náročné chování ve třídě a lépe ho zvládat. V rámci projektu byla vytvořena webová platforma a implementováno několik klíčových funkcí: Fulltextové vyhledávání případových studií a doporučování podobných případů pomocí vektorové databáze: Zavedení fulltextového vyhledávání a doporučování podobných případových studií pomocí vektorové databáze usnadňuje práci s daty.
Nasazení modelu Whisper na infrastruktuře MUNI a jeho propojení s backendem umožňující přepis zvuku do textu: Backend nyní umožňuje nahrávat zvukové záznamy, které jsou díky modelu Whisper integrovanému do infrastruktury MUNI automaticky přepisovány do textu.
Podpora vytváření případových studií s nahráváním zvuku a automatickou extrakcí důležitých dat pomocí modelů Whisper a GPT-4.
Automatické generování návrhů řešení případových studií pomocí umělé inteligence.
Začínající i zkušení učitelé dnes často hodnotí své profesní kompetence jako nedostatečné pro zvládání kázeňských situací ve třídě. To často vede k frustraci a profesní nespokojenosti. Prostřednictvím tohoto projektu budou učitelé schopni analyzovat situace zahrnující náročné chování žáků a pokusit se navrhnout řešení těchto situací. Může se jednat o situace, které se více či méně vyskytují ve školní praxi a se kterými si učitelé nemusí vždy vědět rady. Věříme, že prohloubení reflexe a tvůrčí přístup k řešení problémů, založený na teoretických konceptech, povede učitele k rozvoji jejich profesních kompetencí a posílí jejich sebedůvěru. Naším cílem je podpořit učitele v získání jistoty při zvládání náročných výchovných situací ve třídě a zvýšit kvalitu pozitivního klimatu ve třídě.
https://edustories.cz/
3D tisk na základních školách
As part of the project TL03000425 3D Printing and its Application in Primary and Secondary Schools, which aimed to utilize the potential of 3D printing to enhance the quality of the educational process and further improve the education of teachers and students in this field to increase their pedagogical and didactic competencies, and in cooperation with the company Y Soft, publicly accessible lessons, 3D teaching aids, and a verified methodology for integrating 3D printing technology into teaching in primary and secondary schools were created. The contribution of the publication lies in the application area of schools, educational institutions, and supporting didactics in subjects such as computer science, technology, mathematics, geography, natural sciences, and more. The project’s output is an online collection of 3D printing lessons intended for educational professionals. The 3D printing lesson plans consist of projects tested by teachers, which use 3D printing to practically teach technical and creative subjects. Each 3D lesson plan offers a variety of materials, including 3D model files, videos, worksheets for students, and presentations to explain the project to students. The output also includes the creation of teaching aids, which are available online at Be3Academy.
Certifikovaná metodologie
Certifikovaná metodika Koncepce terénní výuky pro základní školy: Koncepce terénní výuky pro základní školy byla vytvořena jako výstup projektu TJ01000127 Systém terénní výuky pro základní školy. Představuje "návod", jak, kdy, kde a jakými formami je vhodné zařadit terénní výuku připravenou a vedenou učitelem tak, aby byla v souladu s obsahem látky vyučované ve třídě a prohlubovala ji. Metodika obsahuje podrobné příklady výukových témat, která lze aplikovat v městském i venkovském prostředí, návod na zajištění bezpečnosti při terénní výuce, legislativu související s terénní výukou a příklady využití konkrétních učebních pomůcek.
SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA, Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN.
Koncepce terénní výuky pro základní školy : na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. 2019. https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9246-2019. info