Informace o projektu
Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství

Kód projektu
MUNI/41/34-B-C/2005
Období řešení
1/2005 - 1/2005
Investor / Programový rámec / typ projektu
Masarykova univerzita
Fakulta / Pracoviště MU
Pedagogická fakulta

Funkce třídního učitele je mimořádné náročná, jsou s ní spojována mnohá očekávání, kterým často neodpovídají reálné podmínky pro tuto specifickou pedagogickou práci. Role třídního učitele s sebou nese zvláštní a významné úkoly, vyplývající z jeho funkce. V této roli se promítají názory žáků, učitelů dané školy, rodičů a některých dalších zúčastněných. Tento disertační výzkumný projekt bude hledat a popisovat, jaká je tato role, jaké je toto postavení a co všechno zahrnuje v názorech ze strany žáků, učitelů (třídních učitelů) a rodin (veřejnosti). Neexistují aktuální informace o tom, jak je funkce třídního učitele a úkoly, které s ní souvisejí, reflektována samotními učiteli ZŠ a SŠ (náročnost úkolů, podmínky pro práci třídního učitele, nové podmínky pro kooperaci školy s rodinou atd.). Jedním ze závěrů práce je vymezení specifických témat a námětů, kterým by měla být věnována pozornost v pregraduální přípravě budoucích učitelů. Otázkám, které souvisejí s funkcí a kompetencemi třídního učitele, není odborníky věnována pozornost odpovídající současným perspektivním úkolům vyplývajícím z této funkce. O této skutečnosti svědčí malý počet publikací k problematice třídního učitele, popřípadě se jedná o publikace staršího data. V pedagogické literatuře chybí srovnání podmínek a metod práce třídního učitele u nás a v některých vyspělých zemích západní Evropy.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.