Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?

Logo poskytovatele
Autoři

NAJVAROVÁ Veronika NAJVAR Petr

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference Škola - statický element v sociálnej dynamike
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova communicative approach; mother tongue; target language; teaching; learning; English as a second language; primary school; lower-secondary school
Přiložené soubory
Popis V současné době je paradigmatem, které jednoznačně dominuje politickým diskusím o výuce cizích jazyků, paradigma komunikační, a to nejen na úrovni českých kurikulárních dokumentů, ale i evropských doporučení. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl prozkoumat míru komunikativnosti diskurzu ve výuce anglickému jazyku na prvním i druhém stupni základních škol v České republice. Využita byla data pořízená v rámci CPV videostudie, v rámci kterého je v letech 2006 – 2011 s oporou o videozáznamy reálné výuky prováděn výzkum realizovaného kurikula. Klíčovým vztahem, na nějž se analýzy zaměřily, je vztah mateřského a cílového jazyka ve výuce angličtiny. Výsledky ukazují, že navzdory proklamacím v politických dokumentech se komunikační přístup do reálné praxe na základních školách příliš nepromítá.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.