Ziele und Zielorientierung im Physikunterricht: Einblicke in die Überzeugungen von tschechischen Physiklehrern

Název česky Cíle a cílová orientace ve výuce fyziky: pohledy na pedagogická přesvědčení českých učitelů fyziky

JANÍK Tomáš JANÍKOVÁ Marcela NAJVAR Petr NAJVAROVÁ Veronika

Rok publikování 2008
Časopis / Zdroj Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften

Pedagogická fakulta

Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova goals; goal orientation; teachers beliefs; physics instruction
Popis Záměrem autorů studie bylo zjistit, k jakým cílům by měla podle názoru učitelů směřovat výuka fyziky a jak se s těmito cíli ve výuce pracuje. Do tohoto výzkumu se zapojilo 11 učitelů, s nimiž bylo vedeno polostrukturované interview. Výroky učitelů byly následně kódovány s využitím kategoriálního systému, který postihoval různé aspekty jejich pedagogických přesvědčení (cíle výuky, pojetí vyučovacího předmětu, vyučování a učení, žákovské představy, role experimentů). Studie nabízí odpovědi na dvě otázky: 1) K jakým cílům by podle učitelů měla výuka fyziky směřovat? 2) Jakým způsobem učitelé s cíli ve výuce fyziky pracují? Výsledky naznačují, že učitelé za nejdůležitější cíle považují vedení žáků k uvědomění si významu fyziky pro porozumění každodenním problémům a k porozumění základním fyzikálním pojmům a principům. Co se práce s cíli ve výuce týče, nejčastěji se objevuje explicitní práce s cíli, přičemž kategorie cílů je ve většině případů ztotožňována s kategorií obsahů. K práci s cíli, která by podporovala reflexivitu a vedla žáky k uvědomění si jejich učební situace, učitelé odkazovali pouze ojediněle.