Rozumově nadané děti se specifickými vývojovými poruchami učení ve školním kontextu problém nebo výzva pro učitele?

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

PORTEŠOVÁ Šárka

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pedagogika
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Psychologie
Klíčová slova gifted; learning disabled
Popis Prezentovaná studie seznamuje čtenáře s problematikou tzv. dvakrát výjimečných dětí - tj. rozumově nadaných žáků s handicapem. Nejčastěji jde ve školním kontextu o existenci nadání se specifickou vývojovou poruchou učení. Autorka věnuje pozornost otázkám spojeným s identifikací této specifické skupiny žáků ve školním prostředí, všímá si typických rozporů v jejich schopnostech a popisuje základní překážky, bránící včasnému odhalení nadprůměrného potenciálu i specifických poruch učení. Ukazuje, že právě populace nadaných dětí s SPU bývá identifikována velmi pozdě, většinou až na střední škole ve chvíli, kdy přetrvávající porucha učení a neúspěšná snaha o její překonání výrazně znemožnily rozvoj nadání a snížily studentovy aspirace své schopnosti dále rozvíjet. V další části příspěvku věnuje autorka pozornost otázkám sociální a emocionální adaptace této specifické populace nadaných. Na základě detailní analýzy empirických výzkumů, týkajících se důsledků nepochopení podstaty školních problémů ukazuje, že právě tato dětská populace vykazuje tendenci k intenzivní frustraci v určitých předmětech, trvale očekává selhání, neúspěch, ale paradoxně projevuje strach z úspěchu a obavy z prokázání svých mimořádných schopností. Příspěvek rovněž přináší syntézu základních pedagogických a pedagogicko-psychologických, empiricky ověřených, zahraničních postupů a opatření, jež jsou v edukační péči o tuto velmi specifickou populaci žáků, nejčastěji užívány. Těmto požadavků v zahraničí nejlépe odpovídají speciálně vytvořené nápravné programy, zaměřené na rozvoj nadání a nápravu handicapů, dílčí akcelerace v oblasti nadprůměrných schopností a náprava handicapu s pomocí speciálního pedagoga, vytvoření individuální vzdělávacího plánu zohledňujícího rozvoj nadání i nápravu handicapu, případně vytvoření speciálních tříd pro mimořádně nadané žáky s poruchou učení. Odborné prameny však opakovaně zdůrazňují, že při volbě jakéhokoliv vzdělávacího opatření je vždy nutné vycházet ze základních vzdělávacích potřeb nadaných dětí s poruchami učení. Na prvním místě je rozpoznání nadprůměrných schopností i dílčích handicapů, zaměření vzdělávacího programu na rozvoj nadání a vytvoření vzdělávacího prostředí, jež by respektovalo individuální odlišnosti a rozvoj efektivních kompenzačních strategií. Daná problematika je v současnosti jednou z nejintenzivněji řešených oblastí psychologie a pedagogiky nadaných, zejména v angloamerických zemích.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.