Pupils psychological stress and optimal school adaptation factors
| Název česky | Psychická zátěž žáků a faktory optimální školní adaptace |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2005 |
| Druh | Konferenční abstrakty |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Ve výzkumu psychické zátěže jsme se pokusili analyzovat školní zátěž dětí z hlediska jejich subjektivního prožívání. Výzkum byl proveden u žáků základních škol ve věkovém rozmezí 9 15 let. Pomocí posuzování typických školních zátěžových situací jsme identifikovali základní kategorie psychické zátěže žáků ve škole a návrhem řešení jednotlivých zátěžových situací jsme zjišovali, jak žáci tuto zátěž zvládají. Z výzkumu vyplynulo, že nejvýznamnějším zdrojem psychické zátěže žáků ve škole je oblast školní výkonnosti a šikana a strach ze spolužáků. Potvrdila se naše hypotéza, že v situacích, které jsou vnímány jako ovlivnitelné, se projevuje spíše zvládání zameřené na problém - jako hlavní strategie zvládání zátěžových situací se objevily aktivní zvládnutí situace, strategie hledání sociální opory a snaha o změnu vlastní osobnosti. Ukázalo se dále, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Identifikace příčin maladaptace vedoucí k psychické zátěži a stresu nás vedla k úvahám o tom, jak modifikovat chování maladaptovaných žáků. |
| Související projekty: |