„Neexistuje jiná historie než memorativní a mnemotechnická“: anachronismus a tvořivost paměti v teorii i praxi experimentálního filmu

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KOČTÁŘ Kryštof

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis „Jak dlouho trvá, než minulost zemře?“, táže se protagonista románu Já, legenda. Francouzský filozof Georges Didi-Huberman by mu patrně odvětil, že se především v rozličných podobách neustále nově znovuzrozuje v přítomnosti. Tento myslitel totiž navrhuje takovou metodologii dějin umění, v níž jsou obrazy coby nositelé paměti čímsi vždy neuzavřeným, nedohotoveným, jelikož se na jejich konstruování spolupodílí je aktuálně pozorující vnímatelé s vlastní imaginací a pamětí. Obdobné ideje nacházíme i u Paula Ricoura, Daniela L. Schactera či Miroslava Kotáska, tj. že paměť minulost tvaruje a ji samu lze tvarovat. Didi-Hubermanovo gesto se však zdá být originální tím, že implicitně maže hranici mezi uměleckou praxí a teorií umění. Zohledňuje totiž tvořivost anachronicky smýšlejícího teoretika, resp. historika, stejně jako umožňuje teoreticky zarámovat takové praktiky, kdy umělec na způsob ready-made či found footage apropriuje materiály s vlastní minulostí. Ve svém příspěvku pak promluvím o tomto kreativním potenciálu Didi-Hubermanova pojetí anachronismu obrazů, a to především ve vztahu k obrazům filmovým, přičemž důraz bude kladen na současnou tuzemskou experimentální kinematografii (např. tvorbu Magdaleny Kašparové).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.