Attitudes and Experiences of Primary and Secondary School Teachers and Students of Teacher Training Programmes with Generative Artificial Intelligence in Education

Název česky Postoje a zkušenosti učitelů základních, středních škol a studentů pedagogických programů s generativní umělou inteligencí ve vzdělávání
Autoři

HANZL Michal DOSEDLA Martin NOVOTNÁ Patricie HARSÁNYI Tomáš

Rok publikování 2025
Druh Článek ve sborníku
Konference ICETA 2025 23rd International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://ieeexplore.ieee.org/document/11280241/
Doi https://doi.org/10.1109/ICETA67772.2025.11280241
Klíčová slova Training; Ethics; Electronic learning; Correlation; Generative AI; Statistical analysis
Popis Studie se zabývá postoji a zkušenostmi učitelů základních a středních škol, jakož i studentů programů přípravy učitelů, s generativní umělou inteligencí (GAI) ve vzdělávacím procesu. Teoretická část poskytuje přehled příležitostí, výhod, technologických základů a výzev spojených s implementací GAI ve vzdělávání, včetně etických a regulačních aspektů. Empirická část je založena na kvantitativním výzkumu, který byl proveden pomocí online dotazníku (N = 111) a který zkoumal faktory ovlivňující používání GAI, vnímání jejích výhod a rizik a rozdíly mezi různými skupinami respondentů. Provedené statistické analýzy (Mann-Whitneyův U-test, ?2 test, Spearmanova korelace) potvrdily čtyři klíčové hypotézy: častější využívání GAI koreluje s vnímanými výhodami, zatímco důraz na potenciální rizika jeho využívání snižuje; mladší a méně zkušení učitelé využívají GAI častěji; postoje k etickým otázkám se významně liší mezi učiteli před nástupem do zaměstnání (studenty) a učiteli v zaměstnání; a větší institucionální podpora předpovídá častější využívání GAI. Studie zdůrazňuje generační rozdíly, význam etických dilemat a nutnost cílené institucionální podpory při integraci GAI do vzdělávací praxe.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.