Attitudes and Experiences of Primary and Secondary School Teachers and Students of Teacher Training Programmes with Generative Artificial Intelligence in Education
| Název česky | Postoje a zkušenosti učitelů základních, středních škol a studentů pedagogických programů s generativní umělou inteligencí ve vzdělávání |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | ICETA 2025 23rd International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://ieeexplore.ieee.org/document/11280241/ |
| Doi | https://doi.org/10.1109/ICETA67772.2025.11280241 |
| Klíčová slova | Training; Ethics; Electronic learning; Correlation; Generative AI; Statistical analysis |
| Popis | Studie se zabývá postoji a zkušenostmi učitelů základních a středních škol, jakož i studentů programů přípravy učitelů, s generativní umělou inteligencí (GAI) ve vzdělávacím procesu. Teoretická část poskytuje přehled příležitostí, výhod, technologických základů a výzev spojených s implementací GAI ve vzdělávání, včetně etických a regulačních aspektů. Empirická část je založena na kvantitativním výzkumu, který byl proveden pomocí online dotazníku (N = 111) a který zkoumal faktory ovlivňující používání GAI, vnímání jejích výhod a rizik a rozdíly mezi různými skupinami respondentů. Provedené statistické analýzy (Mann-Whitneyův U-test, ?2 test, Spearmanova korelace) potvrdily čtyři klíčové hypotézy: častější využívání GAI koreluje s vnímanými výhodami, zatímco důraz na potenciální rizika jeho využívání snižuje; mladší a méně zkušení učitelé využívají GAI častěji; postoje k etickým otázkám se významně liší mezi učiteli před nástupem do zaměstnání (studenty) a učiteli v zaměstnání; a větší institucionální podpora předpovídá častější využívání GAI. Studie zdůrazňuje generační rozdíly, význam etických dilemat a nutnost cílené institucionální podpory při integraci GAI do vzdělávací praxe. |