Přístupy českých vyučujících k výuce anglického slovosledu: pilotní studie

Autoři

MYNAŘÍK Marek

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Tato zpráva shrnuje pilotáž disertační práce o přístupu českých vyučujících k výuce anglického slovosledu. Výzkum se zaměřuje na zásadní rozdíl mezi volným českým slovosledem (měnícím větný důraz) a fixním anglickým slovosledem (sloužícím gramatické funkci), přičemž Pražská škola definuje dvě roviny slovosledu: gramatickou a sémantickou. Pilotáž s jednou vyučující měla za cíl zpřesnit metodologii, která zahrnovala přímé pozorování a polostrukturovaný rozhovor. Bylo zjištěno, že audiozáznam je dostačující pro účely analýzy. Dílčí výsledky ukázaly, že vyučující působí jako facilitátorka, klade důraz na autonomii žáků a preferuje induktivní přístup a projektovou práci. Srovnání s mateřštinou je používáno pragmaticky a selektivně, jelikož učebnice plní spíše druhotnou roli jako strukturovací rámec
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.