Rozvíjení geoinformačních dovedností ve výuce na ZŠ: nástroje, role učitele a kartografická doporučení

Autoři

LOVEČKOVÁ Vendula

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Citace
Popis Probíhající revize RVP ZV klade důraz na rozvoj klíčových kompetencí, včetně digitálních. Tyto kompetence je třeba rozvíjet i ve výuce geografie – například prostřednictvím geoinformačních technologií. Práce s těmito technologiemi umožňuje rozvoj geoinformačních (GI) dovedností , které kombinují mapové a technické schopnosti. Cílem příspěvku je představit dílčí výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na rozvoj geoinformačních dovedností u žáků základních škol z pohledu učitelů v Česku a na Slovensku. Sběr dat probíhal prostřednictvím více metod (pozorování, rozhovory, reflektivní deníky aj.), přičemž pro analýzu a interpretaci byla využita situační analýza (Clarke, 2003). Tato metoda používá tzv. situační mapy – vizualizace vztahů mezi elementy ovlivňujícími danou situaci. Příspěvek prezentuje, jaké nástroje učitelé využívají k rozvoji geoinformačních dovedností, jaké konkrétní dovednosti žáků jsou takto rozvíjeny a jakou roli v tomto procesu hraje samotný učitel. Závěrem jsou navržena doporučení pro učitele, čeho by se učitelé měli při výuce s geoinformačními technologiemi vyvarovat a na jaké aspekty naopak cílit, aby nedocházelo ke kartografickým chybám a výuka byla efektivní.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.