Jasná záře všudypřítomného násilí : barokní locus in/amoenus ve filmu Melancholie der Engel (2009) Mariana Dory

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KOČTÁŘ Kryštof

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Slovenske Divadlo
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://www.sav.sk/journals/uploads/06281256Ko%C4%8Dt%C3%A1%C5%99.pdf
Doi https://doi.org/10.31577/sd-2025-0011
Klíčová slova Marian Dora; Melancholie der Engel; Baroque; locus amoenus; locus terribilis; extreme cinema; nature
Popis Ačkoli je baroko tradičně spojováno se 17. a 18. stoletím, podle některých teoretiků jde o nadčasový metastyl, jehož projevy lze vystopovat i v jiných dobách a kontextech. V návaznosti na tyto úvahy přistupujeme jako k baroknímu k filmu Melancholie der Engel (2009) německého režiséra Mariana Dory. Onen termín zde ztotožňujeme především s fenoménem slučování zdánlivě protilehlých motivických elementů, např. života a smrti, nekonečnosti a zániku či opulence a ikonoklasmu, který tomuto metastylu přísluší. Baroko pro nás představuje jakési pojivo antinomických prvků, jež nejdůkladněji zužitkováváme při konceptualizaci antitetického filmového prostoru vlastního právě filmu Melancholie der Engel. Jde o líbeznou přírodu prostoupenou násilnými a krutými činy, jíž pojmenováváme jako locus in/amoenus. Chápeme ji tedy coby barokní překryv, prostoupení dvojice opozitních topoi (locus amoenus a locus terribilis), které jsou jinak známé především z literární vědy.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.