Přínos kognitivních věd a současné psychologie pro biblioterapii

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

TOMEČEK Matěj

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis K institucionálnímu zakotvení biblioterapie dochází na počátku dvacátého století. Od té doby se její využití rozšířilo mimo klinické prostředí také do veřejných knihoven a škol, kde se uplatňuje zejména v podobě tzv. vývojové biblioterapie. Její teoretické základy byly formulovány v 60. letech minulého století a v zásadě přetrvávají v nezměněné podobě dodnes. Současný výzkum v oblasti psychologie, kognitivních věd a neurověd však ukazuje, že tradiční teorie, založená převážně na metodě introspekce, již nedokáže adekvátně vysvětlit komplexní povahu biblioterapeutického procesu. Příspěvek proto představuje návrh, jak může být teoretický rámec biblioterapie obohacen o aktuální poznatky z interdisciplinárního výzkumu, zejména z oblasti psychologie umění a neurokognitivních přístupů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.