Přínos kognitivních věd a současné psychologie pro biblioterapii
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | K institucionálnímu zakotvení biblioterapie dochází na počátku dvacátého století. Od té doby se její využití rozšířilo mimo klinické prostředí také do veřejných knihoven a škol, kde se uplatňuje zejména v podobě tzv. vývojové biblioterapie. Její teoretické základy byly formulovány v 60. letech minulého století a v zásadě přetrvávají v nezměněné podobě dodnes. Současný výzkum v oblasti psychologie, kognitivních věd a neurověd však ukazuje, že tradiční teorie, založená převážně na metodě introspekce, již nedokáže adekvátně vysvětlit komplexní povahu biblioterapeutického procesu. Příspěvek proto představuje návrh, jak může být teoretický rámec biblioterapie obohacen o aktuální poznatky z interdisciplinárního výzkumu, zejména z oblasti psychologie umění a neurokognitivních přístupů. |
| Související projekty: |