Word problems with Diophantine equations solved by gifted 5th grade elementary school pupils
| Název česky | Slovní úlohy vedoucí na diofantické rovnice řešené nadanými žáky 5. ročníku základní školy |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | International Symposium Elementary Mathematics Teaching. Elementary Mathematics: Building Strong Foundations |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Klíčová slova | gifted students; identification of giftedness; mathematical problem task |
| Popis | Problémové úlohy mohou sloužit jako prostředek k identifikaci nadaných žáků. Výkon žáka při řešení problémového úkolu však může být ovlivněn různými faktory, které mohou identifikaci nadání žáka ztížit. Jedním z těchto faktorů je profil nadání žáka, který může způsobit snížení výkonu žáka, nebo jeho projevy, které neodpovídají očekávaným projevům nadaného žáka. Dalším faktorem je matematický úkol, jehož prostřednictvím má být talent identifikován. Cílem práce je najít slovní úlohy vedoucí k diofantským rovnicím, které budou odlišovat nadané žáky v 5. ročníku základní školy od ostatních. Je popsáno, jak jednotlivé úlohy dokázaly odlišit nadané žáky od ostatních a je vysvětleno, které parametry úlohy vedly k efektivní diferenciaci nadaných žáků, nebo naopak. Jedná se o pilotní studii zaměřenou na ověření srozumitelnosti, obtížnosti a odlišnosti jednotlivých úloh. |