Overcoming Transitional Crises and the Threshold of Childhood on the Path to Psychosocial Maturation
| Název česky | Překonávání tranzitorních krizí a hranice dětství na cestě psychosociálního zrání |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2025 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Konferenční příspěvek prezentuje dílčí výsledky našeho doktorandského výzkumu „Cesty psychosociálního zrání v současné české literatuře pro děti a mládež“. Zkoumá vybraná díla, která po roce 2000 získala významnou českou literární cenu za tvorbu pro děti a mládež Zlatá stuha http://www.zlatastuha.cz/cs v kategorii literární část. Studuje hrdiny v různých vývojových obdobích a na hranicích těchto období, od raného dětství až po dospívání. Zkoumá, jaké vývojové krize a výzvy prožívají na pomezí těchto etap a jak jim čelí, jak se rozvíjejí nové kvality a dovednosti, jak budují svou identitu a mezilidské vztahy od mikroprostoru rodiny, školy a vrstevnické skupiny po stále se rozšiřující okruh osob, a zabývá se uměleckými prostředky, jimiž jsou tyto proměny zachyceny. Práce si klade za cíl prozkoumat psychologické charakteristiky a osobnostní růst protagonistů v různých fázích psychosociálního vývoje; popsat vývojové milníky a přechodové krize a porovnat je s obecně známými vývojovými teoriemi: teorií kognitivního vývoje, morálního vědomí, a především analyzovat poznatky z pohledu biodromální teorie zdůrazňující celoživotní charakter psychosociálního vývoje, založené na modelu Erika Eriksona. Cílem je analyzovat témata, motivy a umělecké prostředky literatury pro děti a mládež, která se čtenáři přirozeně komunikuje o psychologických a sociálních konfliktech, a vede je tak k empatickému poznání. |
| Související projekty: |