Overcoming Transitional Crises and the Threshold of Childhood on the Path to Psychosocial Maturation

Název česky Překonávání tranzitorních krizí a hranice dětství na cestě psychosociálního zrání
Autoři

LÍPOVÁ Magdaléna ŠUBRTOVÁ Milena

Rok publikování 2025
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Konferenční příspěvek prezentuje dílčí výsledky našeho doktorandského výzkumu „Cesty psychosociálního zrání v současné české literatuře pro děti a mládež“. Zkoumá vybraná díla, která po roce 2000 získala významnou českou literární cenu za tvorbu pro děti a mládež Zlatá stuha http://www.zlatastuha.cz/cs v kategorii literární část. Studuje hrdiny v různých vývojových obdobích a na hranicích těchto období, od raného dětství až po dospívání. Zkoumá, jaké vývojové krize a výzvy prožívají na pomezí těchto etap a jak jim čelí, jak se rozvíjejí nové kvality a dovednosti, jak budují svou identitu a mezilidské vztahy od mikroprostoru rodiny, školy a vrstevnické skupiny po stále se rozšiřující okruh osob, a zabývá se uměleckými prostředky, jimiž jsou tyto proměny zachyceny. Práce si klade za cíl prozkoumat psychologické charakteristiky a osobnostní růst protagonistů v různých fázích psychosociálního vývoje; popsat vývojové milníky a přechodové krize a porovnat je s obecně známými vývojovými teoriemi: teorií kognitivního vývoje, morálního vědomí, a především analyzovat poznatky z pohledu biodromální teorie zdůrazňující celoživotní charakter psychosociálního vývoje, založené na modelu Erika Eriksona. Cílem je analyzovat témata, motivy a umělecké prostředky literatury pro děti a mládež, která se čtenáři přirozeně komunikuje o psychologických a sociálních konfliktech, a vede je tak k empatickému poznání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.