Software pro měření efektivity učení u dětí (Ulrik a výzkum ptáků)

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

STRAKA Ondřej JABŮREK Michal PORTEŠOVÁ Šárka ŤÁPAL Adam PALÍŠEK Petr NOVÁK Zdeněk BÍZA Martin KOTTMAN Jan KOLÍN Ondřej

Rok publikování 2025
Druh Software
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

www https://invenio.muni.cz/prehled-her/ulrik-a-vyzkum-ptaku
Popis Software pro měření efektivity učení u dětí (Ulrik a výzkum ptáků) je diagnostický nástroj, který je součástí širšího systému screeningových počítačových testů GIS-Invenio. Podobně jako ostatní součásti tohoto systému, vychází i tato aplikace konceptuálně z tzv. CHC teorie inteligence, kde se zaměřuje na zjišťování efektivity učení. Efektivita učení (Glr) je v CHC modelu chápána jako široká schopnost ukládat informace do dlouhodobé paměti a později si je dle potřeby správně vybavovat. Software „Ulrik“ využívá k měření této schopnosti principu asociačního učení – zapamatovány tedy mají být informace, které nespojuje žádná logická či významová souvislost. Program využívá tzv. game-based assessment (GBA) přístupu za účelem zvýšení motivace a snížení testové úzkosti u posuzovaných osob: úlohy jsou zarámovány jako počítačová hra, včetně využití herních prvků, jako je příběh, grafika, zvuky na pozadí, interakce s animovaným průvodcem atd. Zde konkrétně je úkolem hráče pomoci ornitologovi Ulrikovi, který na cizí planetě zkoumá neznámé ptáky, zapamatovat si toho o nich co nejvíc. Za tímto účelem se hráč postupně učí asociace mezi obrázkem ptáka a zvukem který pták vydává, mezi obrázkem ptáka a jménem, které mu bylo přiděleno (jedná se o pseudoslovo, které nenese žádný význam v mateřském jazyce testované osoby). Dále si osvojuje asociace mezi obrázkem ptáka a obrázkem potravy, kterou pták preferuje. Následně si tyto naučené asociace vybavuje – tj. například po zaznění určitého zvuku má vybrat z větší skupiny prezentovaných ptáků toho, který zvuk vydává apod. Na rozdíl od některých „klasických“ inteligenčních testů, které využívají podobný princip, je výhodou této softwarové aplikace i možnost kombinovat asociace v odlišných modalitách (např. obrazová – zvuková) a testovat také nepřímé asociace, vytvořené zprostředkujícím mezičlánkem. To vede jednak k větší rozmanitosti při průchodu testem, zároveň to umožňuje vytvářet obtížnější položky a předcházet tak při měření efektivity učení efektu stropu. Normy pro softwarový test byly vytvořeny v průběhu standardizace na řádově stovkách dětí v různých krajích ČR a jsou průběžně aktualizovány. Tento software je založený na moderních výzkumných poznatcích v oblasti psychologie kognitivních schopností a umožňuje hromadné testování i na potenciálně velmi rozsáhlých populacích dětí, které se realizuje on-line. Pro vyhodnocení jsou využívány psychometrické modely založené na IRT. Na základě tohoto vyhodnocení se rodičům automaticky generuje zpráva obsahující výsledky a doporučení pro další rozvoj dítěte.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.