Les Exils d'Émile Ollivier

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Exily Émila Olliviera
Autoři

KYLOUŠEK Petr

Rok publikování 2025
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Oltreoceano
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www Domovská stránka Oltreoceano
Doi https://doi.org/10.53154/Oltreoceano104
Klíčová slova Haitian Diaspora; Émile Ollivier; Nomadism; Enracinerrance
Popis Migrační literatura představuje důležitou etapu ve vývoji quebecké literatury, a to jak z hlediska tvorby, tak teorie. Článek v úvodu shrnuje strukturující axiologické prvky quebeckého literárního pole, které od 60. let 20. století připravily půdu pro vstup a integraci migrčních autorů do quebeckého kánonu. Patří k nim identita a kulturní teritorializace, které pociťují jako neúplné jak québečtí autoři (Jacques Ferron), tak kritici (Laurent Mailhot) a které Pierre Nepveu přirovnává k migračním autorům a přičemž zdůrazňuje jejich podobnost. Důležitá složka tohoto procesu patří Italo-Quebečanům Haiťanům, kteří v 90. letech 20. století tematizovali a teoretizovali exilovou situaci a proměnili vnímání kulturní a etnické jinakosti v existenciální, etickou a literární problematiku promnou pojetí nomádství a zavedením pojmu "enracinerrance". Na rozdíl od svých kolegů exulantů - Roberta Berrouët-Oriola, Jeana Clauda Charlese, Joëla Des Rosierse - Émile Ollivier pojednává o exilové situaci ve dvou vzájemně se doplňujících rovinách. Na první z nich uvažuje o vztahu nomádství a usedlictví z historické perspektivy a všímá si axiologického obratu ve prospěch nomádství jako dominantního lidského statutu v postmoderním světě. Druhá vyvozuje filosofické důsledky spojené s tvorbou. Proces je ilustrován třemi díly - teoretickou úvahou Repérages (2001) a dvěma romány z posledního období Passages (1994) a La Brulerie (2004). Analýza odhaluje souvislost mezi tématem exilu a důsledky, které z něj Émile Ollivier vyvozuje pro strukturování prostorovosti, vyprávění a statutu tvorby jakožto projevu dynamiky prázdnoty. Poetika Émila Olliviera jako příklad integrujícího procesu předjímá některé trendy v quebecké literatuře po roce 2000.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.