Irritierende Unterrichtserfahrungen im DaF-Unterricht und ihre konstruktive Reflexion an tschechischen und slowakischen Universitäten
| Název česky | Iritující zkušenosti s výukou němčiny jako cizího jazyka a jejich konstruktivní reflexe na českých a slovenských univerzitách |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2024 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | 2024: Sonderband 1. Germanistische Kulturwissenschaften in der Praxis |
| Doi | https://doi.org/10.18778/2196-8403.S1.05 |
| Klíčová slova | cultural irritation; German lecturers at Czech and Slovak universities; discourse analysis; focus group analysis; discourse awareness |
| Popis | Lektoři, kteří vyučují němčinu jako cizí jazyk na univerzitách po celém světě v rámci Německé akademické výměnné služby (DAAD) a Rakouské agentury pro vzdělávání a internacionalizaci (OeAD), se setkávají se studenty, kteří si někdy vytvoří jednoduché kulturní interpretační vzorce, což může vést k iritacím během výuky. Tento článek je pokusem systematicky se s těmito iritacemi vypořádat. Za tímto účelem jsou prezentovány výsledky sběru dat, ve kterém byli pomocí online dotazníku dotazováni lektoři OeAD a DAAD v České republice a na Slovensku. Výpovědi studentů byly zíksány v rámci skupinového rozhovoru. Obě skupiny odpovídaly na otázky, zda zúčastnení zažili nepříjemné situace při výuce a jak probíhaly a jak se s nimi zacházelo. Lektoři i studenti pak uvažovali nad tím, jak konstruktivně řešit takové situace v budoucnu. |