Hans Paul City – poetry between blues and instinct: to the literary work of a half-forgotten Prague unofficial community
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2024 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Neoficiální kultura 70. a 80. let 20. století byla v Československu, obzvlášť v Praze, navzdory, anebo právě díky totalitnímu režimu nesmírně bohatá. Ne všechny její projevy jsou však dosud dostatečně důkladně probádány a zhodnoceny, ať už by šlo o solitérní samizdatové vydavatele, četné undergroundové buňky či zcela uzavřené komunity s bohatou literární a společenskou aktivitou. Jedna z takových komunit vznikla v pražské čtvrti Hanspaulka už na sklonku 60. let, její tvůrčí vrchol však datujeme do poloviny let 70. Na půdorysu spolužáctví na místních školách přirozeně vyrostlo uskupení mladých lidí, kteří víceméně nevědomky, intuitivně začali vydávat celou řadu samizdatových časopisů, básnických sbírek, pořádat komunitní festivaly, společné výjezdy mimo Prahu, pravidelně se setkávat v konkrétních hospodách za účelem kolektivního čtení poezie atp. Cílem tohoto příspěvku je představit právě jejich poměrně bohatou a byť kvalitativně značně kolísavou, tematicky a žánrově poměrně sevřenou básnickou produkci ovlivněnou beat generation, dadaistickou hravostí a bluesovou poetikou; na jedné straně pak silně literárně ambiciózní, na druhé hraničící s insitností. Přesto šlo o soudržný básnický ekosystém, v němž se všechny tyto projevy stýkaly ať už na stránkách samizdatových periodik, nebo společně vydávaných almanachů, a který tak působil jako jeden ze základních pilířů identity celé skupiny. Ukážeme si, jak vzájemné interakce, inspirace, evokace prostředí i konkrétních členů komunity, může pomocí poezie komunitu identifikovat. |
| Související projekty: |