Mylné představy o nule u studentů učitelství 1. stupně ZŠ
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2024 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Učitel matematiky |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://ojs.cuni.cz/ucitel/article/view/4464 |
| Klíčová slova | natural numbers; number zero; cardinal numbers; ordinal numbers; concept of a natural number |
| Popis | Obtížným momentem v učivu matematiky se může jevit vybudování správné představy o čísle nula u žáků 1. stupně. Předchozí výzkumy prokázaly, že nejen žáci a studenti, ale i někteří učitelé matematiky mají mylné představy o nule. Důsledkem toho je chybné zavádění čísla nula v hodinách matematiky. Tento jev může následně přispět k výskytu potíží u některých žáků v aritmetice v případech, kdy provádějí operace s čísly, v jejichž zápisu je nula zahrnuta. Cílem článku je představit výsledky dotazníkového šetření, které odhalují obtíže, s jakými se mohou potýkat studenti čtvrtého ročníku učitelství 1. stupně při popisu postupu zavádění čísla nula ve výuce matematiky v prvním ročníku ZŠ. V souvislosti s tímto šetřením autorka poukazuje na odkryté mezery, které tito studenti vykazují při formulaci pojmu nula jako početnosti prázdné množiny. Tato studie by se mohla stát inspirativní a užitečnou pro studenty učitelství matematiky a učitele na 1. stupni ZŠ. |