Aktuální možnosti v předškolním a základním vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2024 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/ |
| Klíčová slova | child and pupil with special education needs; hearing impairment; supportive measures; inclusive education; schools established under Section 16(9) of the Education Act; special education center; pedagogue; special pedagogue |
| Přiložené soubory | |
| Popis | Předkládaný text představuje aktuální situaci ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, popř. dalším přidruženým postižením, v České republice. Poukazuje nejen na legislativní změny, které proběhly v posledních letech, ale také na jejich následný efekt ve vzdělávání cílové skupiny. V souvislosti se zavedenými podpůrnými opatřeními text zmiňuje jak pozitiva, tak určité limity a rizika, které vycházejí z praxe autorek. Text popisuje aktuální situaci jak v inkluzivním prostředí běžných škol, tak ve školách zřizovaných podle § 16 odst. 9 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon), které jsou primárně určeny pro děti a žáky se sluchovým postižením. V kontextu systému podpůrných opatření a jejich aplikace článek upozorňuje i na proměnu role speciálního pedagoga v edukačním procesu dětí a žáků se sluchovým postižením. Součástí textu jsou také vybrané příklady z praxe dětí a žáků se sluchovým postižením, kteří jsou vzděláváni v různých prostředích a jsou zařazeni ve 3. či vyšším stupni podpůrných opatření. |