Use of modern digital technologies and leisure time by primary school pupils

Název česky Využívání moderních digitálních technologií a trávení volného času žáky základních škol
Autoři

KACHLÍK Petr LEBEDOVÁ Irena

Rok publikování 2022
Druh Článek ve sborníku
Konference Life in Health 2022: Research and Practice. Proceedings of the Conference held on 13–14 October 2022
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www Plné znění sborníku ke stažení
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0341-2022-10
Klíčová slova questionnaire; information and communication technology; internet; non-substance addiction; computer; prevention; risk; social network; television; leisure; research; primary school; health; pupil
Popis Hlavním cílem výzkumu bylo popsat, jak vzorek žáků 2. stupně základní školy vnímá moderní digitální technologie a způsoby komunikace, jak je používá a jak často se s nimi setkává. Dále bylo zjišťováno, jak respondenti obvykle tráví své osobní volno, zda se již setkali s rizikovými situacemi v kyberprostoru, jak reagovali a zda při jejich aktivitách na počítači a na internetu funguje rodičovská kontrola. Pro výzkum byl využit anonymní dotazník obahující 22 položek, který se skládal ze základních identifikátorů, otázek zaměřených na způsoby trávení volného času, sledování televize, využití počítače, pohyb na sociálních sítích, kyberšikanu, rodičovskou kontrolu, hraní na automatech, frekvenci setkání se závadovým obsahem webu. Dotazník kompletně vyplněnilo 500 respondentů při výuce společenskovědních předmětů. Ke statistické analýze dat posloužil softwarový balík EpiInfo a chí-kvadrát test. Sledovanou skupinu tvořili žáci 2. stupně 8 základních škol z Jihomoravského kraje, k náboru byla využita metoda nabalující se sněhové koule. Volný čas trávili respondenti nejčastěji individuálně, méně často v zájmových kroužcích či sportem. Třetina komunikovala s přáteli na sociálních sítích, třetina v reálu, zbytek trávil osobní volno o samotě nebo s rodinou. Více než desetina žáků sledovala televizi každý pracovní den, více než polovina 3–4krát týdně. Pětina se dívala na televizi pravidelně o víkendu, více než třetina alespon jeden volný den. Celkový čas strávený sledováním televize během týdne činil nejčastěji 6–10 hodin. Žáky oslovuje především žánr akčních a vědeckofantastických filmů. Pětina žáků využívala počítač ke každodenní zábavě, téměř dvě třetiny po většinu týdne. Celkový čas strávený denně na počítači byl rovnoměrně rozložen od 2–3 hodin do 4 hodin a více. Více než 40 % skupiny komunikovalo na sociálních sítích, téměř čtvrtina hrála hry, pětina surfovala na internetu, desetina sledovala videa. Sociální sítě denně užívá 80 % skupiny, polovina žáků kontaktuje i neznámé uživatele. S kyberšikanou se již setkalo 5 % žáků, 3 % žáků alespoň jednou takto šikanovala někoho jiného, opakovaně 1 %. Byly využity posměšné texty nebo fotografie. Pravidelná rodičovská kontrola je prováděna u 16 % žáků, u desetiny není využívána vůbec. V souboru hrálo 8 % na automatech několikrát měsíčně, 1 % pravidelně několikrát týdně. V případě setkání se závadovým obsahem na webu se s rodiči či učiteli radí necelá desetina žáků, třetina oslovuje vrstevníky a více než polovina situaci nijak neřeší. Pětina žáků se s rizikovým obsahem on-line setkává často, zejména chlapci. Čas strávený denně na počítači se výrazně neliší mezi mladšími a staršími žáky, ani mezi žáky s lepším a horším prospěchem. S 56 % jednotlivců nikdo nehovoří o omezení jejich on-line aktivit, s 28 % obšas a s 16 % často nebo velmi často. Pouze 1 % dětí, které se setkaly s negativními jevy na internetu, se svěřilo specialistovi. Žádoucí je posílení mediální výchovy v rodině i ve škole, častější a intenzivnější dohled rodičů nad používáním moderních technologií jejich potomky.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.