Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2023 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | GEOGRAFIE |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | https://geografie.cz/128/3/0301/ |
| Doi | https://doi.org/10.37040/geografie.2023.011 |
| Klíčová slova | geographical competition; Geography Olympiad; gifted pupils; quantitative analysis; spatial differentiation. |
| Popis | Cílem článku je analyzovat výsledky okresních kol Zeměpisné olympiády ČR v letech 2020/2021 a 2021/2022 se zaměřením na prostorovou diferenciaci úspěšnosti při plnění soutěžních úloh. Tato kvantitativně orientovaná studie se snaží odpovědět na otázku: Jakým způsobem jsou prostorově diferencovány výsledky okresního kola Zeměpisné olympiády jako soutěže pro žáky nadané v zeměpise? Pro zodpovězení výzkumné otázky jsme analyzovali celkové výsledky soutěží 2020/2021 a 2021/2022, přičemž jsme se zaměřili především na rozdíly v úspěšnosti mezi jednotlivými kraji. Výsledky analýzy ukázaly významné rozdíly mezi kraji ČR i v rámci některých okresů, zejména Plzeňského a Pardubického kraje, a také významné rozdíly mezi okresy navzájem. Naopak v rámci jiných krajů, například Ústeckého, Karlovarského a Libereckého, nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly. |