Unterricht des Deutschen als zweite Fremdsprache aus der Perspektive der Sprachenpolitik und der Schüler*innen

Logo poskytovatele
Autoři

JANÍK Miroslav JANÍKOVÁ Věra

Rok publikování 2022
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Acta facultatis philosophicae universitatis ostraviensis. Studia germanistica
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www https://dokumenty.osu.cz/ff/journals/studiagermanistica/2022-31/SG_31_Janik-Janikova.pdf
Doi http://dx.doi.org/10.15452/StudiaGermanistica.2022.31.0006
Klíčová slova Czech primary school; foreign language education; German as a foreign language; interview; Language policy; language portrait
Popis Naše studie se zaměřuje na měnící se vztahy mezi jazykovou politikou ve vzdělávacím kontextu a uživateli cizích jazyků (tj. žáky). Teoretická část studie představuje pojem jazyková politika a naznačuje její vývoj v České republice v posledních letech. Cílem empirické části je popsat, jak žáci vnímají německý jazyk. Metodologicky využíváme kvalitativní analýzu jazykových portrétů a rozhovorů. Výzkumný vzorek tvoří 25 žáků (8. třída). Naše výsledky ukazují na instrumentalizovanou funkci německého jazyka a zaměřují se na jeho užívání. Na základě našich výsledků navrhujeme některé změny v jazykové politice, které by lépe odpovídaly vnímání jazyků žáky.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.