Metodologické aspekty multimodální konverzační analýzy a její relevance pro výzkum interakce ve třídě

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

TŮMA František

Rok publikování 2020
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Cílem příspěvku je představit multimodální konverzační analýzu a na vybraných ukázkách ilustrovat její relevanci pro výzkum interakce ve třídě. Konkrétně bude pozornost věnována problematice přepisu nahrávky (vč. představení různých transkripčních konvencí) a analýze, zejména pak roli vybraných jazykových, tělesných a materiálních prostředků v interakci. V prezentaci upozorním na specifika tohoto typu výzkumu interakce, zejména na sekvenčnost, situační povahu interakce a charakter poznatků, které může multimodální konverzační analýza přinést. Výzkum v konverzační analýze (česky např. Tůma, 2017) vychází ze záznamů přirozeně probíhající interakce. V multimodální konverzační analýze vedle samotných jazykových prostředků hrají důležitou roli také prostředky tělesné (např. držení těla, pohyby rukou apod.) a materiální (např. učební materiál, tabule), jejichž používání mluvčí v interakci průběžně analyzují a svým jednáním dávají najevo své porozumění (Streeck, Goodwin, & LeBaron, 2011). V konverzační analýze existuje celá řada transkripčních konvencí pro zachycení multimodálních aspektů interakce (např. Sidnell & Stivers, 2013), z nichž k široce používaným patří ty, jež vyvinula Lorenza Mondada. Výstupem analýzy je podrobný popis praktik, tj. postupů používaných mluvčími při realizaci konkrétního jednání. Teoretické a metodologické aspekty multimodální konverzační analýzy budu ilustrovat na vybraných analýzách dat pořízených v 18 vyučovacích hodinách anglického jazyka u pěti různých učitelů na pěti na středních školách (projekt GAČR 18-02363S). Konkrétně na vybraných datových ukázkách předvedu použití transkripčních konvencí a analytický postup, jež staví na sekvenčnosti a na pohledu účastníků (tzv. next-turn proof procedure). Tím doložím sekvenční a situační povahu interakce a charakter konverzačněanalytických zjištění. Na vybraných analýzách dat doložím specifika multimodální konverzační analýzy (transkripční konvence, analytické postupy, sekvenční a situační aspekty interakce, povaha zjištění a zobecnění) a tyto vztáhnu k existujícím přístupům uplatňovaným ve výzkumu interakce ve třídě. Z hlediska multimodální konverzační analýzy upozorním na problematičnost termínu „ne/verbální komunikace“, potřebu zohledňovat v analýze i relevantní tělesné a materiální prostředky, a také na potřebu chápat interakci jako komplexní souhru postupů používaných mluvčími v konkrétních situacích.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.