Tělesná výchova ve vybraných kurikulárních dokumentech Norska a České republiky – srovnávací studie

Autoři

HABRDLOVÁ Martina

Rok publikování 2019
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Česká kinantropologie. Časopis vědecké společnosti kinantropologie
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://www.jvsystem.net/app34/download/Ceska-Kinatropologie-2019-03-04.pdf
Klíčová slova curricular documents; physical education; primary education; comparison; Norway; the Czech Republic
Popis Příspěvek představuje srovnávací výzkum kurikulárních dokumentů tělesné výchovy Norska a České republiky. Výzkum se zaměřuje na dokumenty projektované pro primární vzdělávání; v případě norského kurikula je částečně nutné zohlednit také vyšší stupně. Úvodní kapitola argumentuje pro aktuálnost podobných výzkumů v dané oblasti. Následně autorka představuje metodiku provedeného komparativního výzkumu shrnutou do čtyř provázaných kroků. Výsledková část je popisem analýzy jednotlivých dokumentů. Jak se ukazuje v závěrečné části, výzkum dospěl k několika zjištěním: norské kurikulum akcentuje orientaci na prožitek, spolupráci, participaci, kdežto výkon je spíše upozaděn. Norský i český dokument se orientuje na zdraví a celoživotní pohybovou aktivnost, avšak českým dokumentům chybí dostatečně specifikované vzdělávací cíle pro tělesnou výchovu a vykazují nedostatečné provázání vzdělávacích cílů a vzdělávacího obsahu. Oproti norskému je české kurikulum nekonzistentní, což může negativně ovlivňovat kvalitu vzdělávání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.