Z anglické renesance do německého baroka : Cesta hry o sv. Dorotě z Anglie přes Český Krumlov do Švýcarska
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2019 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Theatralia |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | Digitální knihovna FF MU |
| Doi | https://doi.org/10.5817/TY2019-2-5 |
| Klíčová slova | St Dorothy's legend; early modern theatre; English Jacobean drama; German Baroque drama; Philip Massinger; Thomas Dekker; Johann Georg Gettner; adaptation; itinerant acting companies |
| Popis | Anglická tragédie The Virgin Martyr (1620) je první profesionální divadelní adaptací středověké legendy o sv. Dorotě. Prostřednictvím anglických kočovných herců se její zkrácená verze dostala v průběhu 17. století na evropský kontinent, kde se v německých zemích stala stálicí repertoárů později utvořených německých hereckých souborů. Rukopisná hra Johanna Georga Gettnera Die Heylige Martyrin Dorothea (1691?), objevená ve švýcarském Solothurnu v roce 2011 Christianem Neuhuberem, nabízí jedinečnou možnost analýzy obou textů, která ilustruje adaptační proces přerodu anglické renesanční tragédie v německou tragédii barokní a nastiňuje inscenační podmínky kočovných herců v Evropě na sklonku 17. století. |
| Související projekty: |